Vi hade faktiskt tur med vädret igår, för när vi gav oss iväg till bussen var himlen alldeles täckt av tjocka svarta moln, men trots det blev det inget regn och när vi kom på norra delen av ön fick vi till och med uppleva blå himmel och solsken.

Britt, vår RK-ordförande
i Klintehamn guidar turistgrupper på somrarna, så med en proffsguide i bussen blev det en väldigt trevlig resa, som först gick till Slite på lite mindre slingriga vägar.

Första stoppet – utsikten över ett av Cementas stor kalkstensbrott

När vi sett oss mätta på kalkbrottet körde bussen oss till Kupan i Slite, som fått nya lokaler sedan vi var där senast och där fick vi kaffe och smörgås och sen var det rundligt tilltagen tid för shopping. Butiken var inte så stor och vi var trettio stycken och dessutom kom det in en annan grupp också, så det blev onekligen lite trångt, men det var trevligt ändå. Jag hittade två ljusstakar som jag ska skänka som vinster till SPF:s lotteri när vi har höstupptakt på Snäckan på onsdag. Nu ska jag bara komplettera med ljus också.

Tingstäde fästning

Så blev det dags att lämna Slite och åka till Tingstäde där det var inbokat ett guidat besök på Tingstäde fästning. Vi fick ett trevligt mottagande och efter lite introduktion fick vi börja med att se en film, där vi fick ta del av fakta om anläggningen.

Invigningen 1914 hedrades av Gustaf V:s närvaro

I fästningen lades det upp stora förråd av livsmedel, som förut förvarats i Visby. Det skulle finnas mat för 5000 personer i 30 dagar. Gotland är ju sårbart vid en eventuell isolering. Nere i fästningen fick vi sedan gå in och titta i ett rum där det var stora saltkar där det hade förvarats kött av olika slag.

När militären lämnade anläggningen år 1990 fick Statens Fastighetsverk ansvar för att sköta byggnaderna och Tingstäde Hembygdsförening fick ansvar för tillsyn, öppethållande och guidning. Hembygdsföreningen har samlat mängder av material och vi gick runt i de olika rummen och titta på soldaternas logement, sjuksalar, kök, all möjlig teknisk utrustning när det gäller radio och telefoni och en massa annat….

I taket hänger en modell av Flygande tunna.

Jag var ju lite nyfiken på hur det skulle se ut i fästningen i dag, eftersom jag varit där några gånger under tonåren för att utbilda mig till ”Tornsvala”. Grundkursen gick i Hemse, men sen fick man åka till Tingstäde och jag gick några kursomgångar där, blev krigsplacerad på Klinteberget och var på övningar på olika ställen både på Gotland och på fastlandet.

På Örtagården fanns det mycket att köpa

Nu hade klockan hunnit bli ett och det var dags för lunch som vi fick på ett trevligt ställe, Gotländskt Lantliv, strax söder om Tingstäde samhälle. Vi fick fläskfilé med tillbehör och sedan kaffe och äppelkaka med en gräddklick. Allt mycket gott!

Och en trevlig utsikt att titta på medan vi åt

Ägarinnan hotade med att det var inbokat en ridtur efter maten och vi kunde bara beklaga att vi måste åka vidare på vår rundtur. :wink:

Polhemsgården där Christoffer Polhem lär ska ha tillbringat sina somrar när han var barn.

Solen sken och det blev en helt underbar stund vid Polhemsgården, där det finns massor av samlingar. Hembygdsföreningen i Tingstäde gör verkligen ett fint jobb där också och även där togs vi emot av inte en utan två guider som gick med oss runt och berättade om gården och samlingarna.

Den här ljusstaken gillade jag. Den var så tung att jag inte orkade lyfta den med en hand.

Halvfem skulle vi enligt programmet vara hemma och 16.28 svängde vår chaufför in bussen vid Konsum. Han kunde verkligen konsten att ratta en buss och passa tiden på samma gång.

I dag är det riktigt grått och trist och jag har suttit vid köksbordet och löst korsord och druckit morgonkaffe länge, länge. Jag funderade nästan på att krypa ner i sängen igen, men nu är jag klädd i alla fall och ska ta mig samman och gå ut en sväng innan det börjar regna. Jag har ingenting gott till middagen, så jag hoppas att Konsum har laddat upp med lite grillad kyckling.

Jag blir nog utan kyckling i dag, för när jag tittade ut nu fick jag se att det regnar igen. Jag får ta till någon reservplan! :cry: