Azorerna för tio år sedan

För tio år sedan var Åke och jag på Azorerna den här tiden på året. Det var en härlig vecka, för vi var givetvis bara där en vecka. Åke älskade att resa, men han kunde inte vara hemifrån mer än en vecka i taget.

För den som älskar blommor, kor, vild natur och vackra naturscenerier är Azorerna ett perfekt resmål. Vi åkte med Solresor till ön São Miguel och bodde där i staden med samma namn på ett hotell som hette São Miguel Park och trivdes jättebra där. Blir du nyfiken? HÄR kan du läsa om vår resa.

På Azorerna växer flamingon vilt

Flamingo

Den här fick jag av Carina och Bosse första året vi bodde här på Odvalds och den är verkligen en tålig växt som blommar året runt. Moderplantan finns inte kvar, utan det här är ett ”barn” och den delade jag när jag planterade om den nu i vår, så nu har jag två nya på gång.

Just nu skiner solen och det är bara ett och annat moln på den blåa himlen, men i förmiddags när jag var ute och spankulerade var det mulet och grått. Dagens aktiviteter var med andra ord lite illa planerade. 😉

Hoppas att du har en skön söndag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Det här inlägget postades i Nostalgi, Odvalds och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

27 kommentarer till Azorerna för tio år sedan

1. Geddfish skriver:

Åh, det var verkligen en drömresa, förstår jag! Och det är ju lång resväg till allt det där trolskt underbara.
    Jag har tittat på alla de härliga bilderna. Ett fint minne för dig.
    Solen har varit framme större delen av dagen och en liten prommis gjorde jag, trots allt.
    Kram, Gerd

2. Åh vad roligt att få se bilder från Azorerna! Hälsningar Britta

3. Agneta skriver:

Oh, så roligt att få se bilder från Azorerna, man har ju sett i resebroschyrer osv, men det är annat att få se ”riktiga” bilder! Det verkar väldigt fint där och grönt och vackert! Kanske man skulle sätta upp det på sin lista….hur ska man hinna allt??
    Och så roligt att det var du och din man som var där!
    Agneta kram

4. Znogge skriver:

Något säger mig att du har väldigt gröna fingrar! Låter som ett spännande resmål som jag får titta närmare på.

Kram och fortsatt fin söndag!

5. Ditt namnDoris Kia Anttila skriver:

Ja Azorerna var toppenfint några år sedan vi var där bodde vid en stor park Terra Norstra
    Helt underbart gick ofta dit o ströva alla varma källor överallt stort bad bassäng ute o inne på hotellet som rinner ned varmt vatten i från varma källor ute
    åkte taxi hela dagen upp i bergen för 500 kr Vilken utsikt hisnande ibland så vackert
    Har önskat mig dit igen vi var där i mars månad ta med regnkappa kommer lätt liten skvätt ibland Därav växtligheten där

• Ingrid skriver:

Kul att du också varit där! Vi åkte med på Solresors guidade bussturer, så vi fick se mycket av ön. Vädret var lite svalt, men vi hade inget regn på den vecka vi var där.

6. TantGlad skriver:

Det är trevligt att resa, och här visar du ju många fina bilder. Tack för dem. Underbara blommor.

Fortsätt trevlig söndag och GladKram från mig 😀

7. Musikanta skriver:

Azorerna ser väldigt fint ut på dina vackra bilder. Själv är jag en storstadsälskare så skulle jag resa någonstans vore det till någon huvudstad någonstans i världen. Vacker natur har jag inpå knuten. Men visst är det underbart med de digitala kamerorna så man kan ta massor av bilder från sina semesterresor och minnas allt trevligt som man haft!
    Kram från Ingrid

8. Så roligt att få se privata bilder från Azorerna! jag har tittat lite på Solresors utbud där, men dina foton ger ju en sannare bild!
    Jag skulle gärna åka dit, men oroar mig lite för att det blir mycket gående och min man har lite problem med fötterna. Är det mycket bergigt där? Frågar jag, som har höjdskräck…
    Tänk att du har lyckats bevara en Flamingoblomma så länge!
    Kram, Monica

• Ingrid skriver:

När vi var där var Åke 78 år och han orkade inte gå så mycket, men det fick bli i hans takt. Vi åkte på arrangerade bussturer och jag gick ensam på stadsvandringar och i parker och medan jag gjorde det höll Åke sig i närheten av hotellet och satt och tittade på folk, vilket alltid roade honom. Lägger du upp det på något liknande sätt, så kommer säkert både du och din man att få ut mycket av en sån resa.

9. Kraka skriver:

Vilken härlig resa och fina bilder!

10. Gunnel skriver:

Så härligt det ser ut där. Blomsterprakten är enorm. Kram

11. Normalt har jag lite svårt för djur i bur – men dom här burarna på hotellet var först och främst otroligt vackra och sen gillade jag dom konstgjorda fåglarna dom också! 😆
    KRAM
    Susie

12. Laila Östergren skriver:

Oj vad fina bilder och vilken härlig resa ni haft. Jag fastnade helt framför bildspelet med alla fina blommor.

13. Ulla Anderstedt skriver:

Har Antikrundan i bakgrunden samtidigt som jag läser inlägg. Hittade det här och tänkte berätta att jag var där i sex veckor med mina två flickor 1979. Min Far, som var amerikansk medborgare, bodde där ett antal år då han pensionerade sig. Han hade haft resebyrå innan i New Bedford, Conn. Där hade de en anställd kvinna som var acorean. Därför reste de dit och tittade då han gick i pension och upptäckte att det var billigare där än t ex Bermuda. Hans amerikanska fru hade då fått KOL och behövde ett bättre klimat. Jag var ju inte direkt turist där utan levde med dem som en vardag, men då och då var det fest med invånare och också några amerikaner och portugiser. Min Far talade 7 språk, också portugisiska och han startade specialresor till Acorerna som en av de första. Jag och barnen fick uppleva en hel del: Nationaldagen 4 juli pǻ Amerikanska ambassaden, besök hos svenske konsuln. Han lät hämta oss med hästar och vagn och vi fick åka runt på hans ananas- och teodlingar. Deras ananaslikör är ju känd, men för söt tyckte jag. Jag låg i skilsmässa då och lät mig uppvaktas av en man acorean och rik. Högst sedesamt, men jag ville inte sitta hemma med familjen varje kväll och titta på TV. Jag åkte också till Furnas ett par gånger, dels besökte vi ett diskotek och också bodde vi på hotell med far o fru och barnen. Vi badade i de heta, mineralrika källorna. En upplevelse! Jag hade tennisarm av för ensidigt arbete och låg i vattnet och det var skönt. Då min dotter var 17 år hade jag börjat plugga till lärare. Hon själv var litet trött på skolan och ordnade själv att få bo hos Morfar 1 år. Hon gick i skola där och lärde sig portugisiska. En resa dit kan du säkert rekommendera, men vill man ha hyfsat badväder är det bäst på sommaren. Det var ofta molnigt och hög luftfuktighet, men sevärdheterna fantastiska. Bara att fara med bil på de smala serpentinvägarna som var omgivna av hortensior, som hindrade sikten, var fantastiskt. Jag emigrerade till USA 1960 för att arbeta och besöka min Far, men det är en annan historia. Nu åter till Antikrundan. Ha det gott! kram