Dag 2: Mjällom – Ulvön – Docksta – Skuleberget

Jag sov jättegott i natt också och vaknade till en dag med lite moln på himlen och blåst, men det såg ändå rätt lovande ut. Frukosten smakade precis lika bra idag som igår.

Idag skulle vi åka till Ulvön, men det fanns lite annat på agendan också, så vi skulle iväg lite tidigare än igår.

Kvart över åtta gav vi oss iväg från Kramfors med kurs Mjällom, där vi skulle besöka ett tunnbrödsbageri. Vi fick inte komma in i bageriet, det satte hälsovårdsaspektet stopp för, men de hade en liten butik där vi kunde få handla olika produkter.

Mjälloms svar på AfterEight

Tunnbröd finns ju i affärerna hemma också, men chokladdoppade tunnbrödsbitar har jag aldrig sett förut. Jag smakade och det var jättegott, så det köpte jag ett par förpackningar av.

9.30 skulle vi vara i Ullånger, för att gå ombord på färjan till Ulvön, så det blev en snabbvisit i bageriet för att hinna i tid. När vi fått våra biljetter lämnade vår chaufför och guide oss och körde med bussen till Docksta, för att ta båten därifrån.

Färjan har lagt till på Ulvön

Det blåste ganska mycket, men det var en bra båt och det gungade nästan ingenting. Mest gick den inomskärs, det var bara en sex-sju minuter vi var ute på öppet hav. Vi åkte alltså halvtio och var framme på Ulvön strax före tolv.

När vi kommit iland gick vi direkt upp till restaurangen där det var bokat bord till oss och vi fick en härligt buffé med havets läckerheter och lite kött också för de som ville ha det. Kaffe, kaka, frukt och vispgrädde avslutade måltiden.

Sedan gick vi till ett gammalt kapell från 1600-talet, som gick i samma stil som det vi var och såg på i Barsta igår.

Målningarna i det här kapellet är gjorda av samma målare som i Barsta.
Den här ålderstrappan tyckte jag var väldigt fin.

Vi togs emot av Bettan, som berättade inte bara en massa historia om kapellet utan också om Ulvön idag. Där är mest sommarboende nu och den bofasta befolkningen består idag bara av 36 personer, som driver hotell och restauranger, handelsbod och lite annan service. När Bettan pratat färdigt tog vi en promenad på ”storgatan”. Vädret var nådigt och blåsten hade avtagit lite och det var soligt och riktigt varmt och skönt.

Där finns en brandstation och det lär ska finnas en brandbil där också.

Handelsboden har öppet två timmar om dagen, två dagar i veckan.

Och så stötte vi på Ulven

Djurlivet på ön är rikt, men några vargar finns det inte. Älg har det varit väldigt gott om, så pass att de känts som ett hot mot befolkningen, men nu har antalet minskat och de håller sig ute i skogarna och inte inne mellan husen i byn. Det finns rådjur, lo, hare, räv och järv.

Ulvön består av två öar, norra och södra Ulvön. På södra Ulvön, som man ser på den här bilden, finns det ingen fast befolkning.

Klockan tre var det dags att lämna Ulvön och den här gång klev vi av i Docksta där bussen stod och väntade på oss. Vi skulle göra ett besök vid Skulebergets fot för en stund i Naturum, där en kunnig guide berättade om Världsarvet Höga Kusten, som har världens högsta landhöjning.

Från Naturum gjorde vi ett kort besök hos en konsthanverkare som gjorde smycken av slipade stenar och där köpte jag mig ett halssmycke. Sen körde vi till hotellet och halvåtta var det dags för middag. En räktoast som förrätt och viltskav i en god sås med potatis och sallad smakade mycket bra.

Här har solen inte gått ner ännu, men det är ändå dags för mig att gå till sängs, för i morgon, den sista dagen, är det tidig uppstigning igen. Då är det många spännande platser på programmet och vi startar med att åka till Sollefteå för att besöka Klockhuset.

Godnatt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Det här inlägget postades i Höga Kusten. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Dag 2: Mjällom – Ulvön – Docksta – Skuleberget

1. Skogsnuvan skriver:

Ni har hunnit med mycket tycker jag och jag har varit på Ulvön och ätit den goda fiskbuffen ett par gånger så jag vet att den är riktigt god. Ha det skönt imorgon. Här stormar och regnar det som vanligt så mitt humör är inte på topp. Det verkar aldrig ta slut. Tur att ni har haft lite bättre väder.

2. Karin skriver:

Vilket fint smycke, roligt att ha som minne!
    Nu sover väl du kl är 00:11, för du skulle upp tidigt.
    Ha en trevlig dag imorgon med!
    Kramis Karin

3. Geddfish skriver:

Oj, så mycket intressant och kulturrikt som ni varit på. Och massa god mat. jättefint smycke.
    Jag önskar dig en trevlig onsdag. Kram, Gerd ♥

4. Eleonora skriver:

O så mycket fint och intressant du får se – och äta god mat också ser jag.
    Halssmycket är mycket vackertHa det gott och kram från
    Eleonora

5. Lambergsfrua skriver:

Chokladdoppat tunnbröd låter både gott och nytänkande. Ulvön verkar vara en plats värl värd ett besök. Jag trodde att ni skulle få surströmmimgslunch där 😉
    Grattis till ditt riktigt vackra halssmycke!
    Varm kram,
    Lambergsfrua 🙂

6. Kicki skriver:

Vad härligt att få följa din resa. Jag har bara passerat på väg norrut, höga kusten bron m.m. men man har ju aldrig stannat till.
    Kram/Kicki

7. Gunnar skriver:

Vilken härlig tur du är ute på. Vi stannade alltid vid Skuleberget när vi åkte från Boden ner till Värmland på somrarna. Fint där tycker jag.
    Trevlig midsommar!

8. Bosse Lidén skriver:

Vilken bra blogg du har. Här blir jag inte blöt. 🙂 Jag har läst din blogg bakåt denna gången. Det verkar som en intressant resa. Hoppas vädret blir bättre. Jag önskar trevlig fortsättning på resan och en Glad Midsommar. Kram Bosse

9. Znogge skriver:

Vilken intressant, intensiv och trevlig dag men är man på resande fot så vill man hinna med mycket. Så vackert smycke du köpte och ett riktigt fint minne från resan!

Kram

10. Anna/notonmusic skriver:

Chokladdoppade tunnbrödsbitar! Mums! Låter som ganska nyttigt godis, eller hur? Kram och ha en fin midsommar!