Det hemliga målet – Fårö

I varmt och soligt väder samlades vi vid bussen redan klockan nio i morse och fick bekräftat det som väl i stort sett alla redan listat ut – det hemliga målet var Fårö, så det var en bit att köra, därav den tidiga avfärden. Efter att ha hämtat upp tre deltagare i Visby fortsatte vi till Bro kyrka där vi hade en kaffepaus vid boulebanan intill kyrkan.

Vi hade ju egentligen inte kört så långt, men förmiddagskaffet smakade väldigt bra, solen sken, fåglarna sjöng och det var en härlig förmiddag. Mannen närmast till höger är vår chaufför Sture som rattade den stora bussen (som hade en utmärkt luftkonditionering) hela dagen på slingriga Fårövägar och till vänster sitter dagens guide Sune Ljungberg, som berättade om sevärdheter vi passerad.

En detalj från Bro kyrka

Sen hann vi med en titt in i kyrkan också. Jag har aldrig varit där förut och den var vacker och lite speciell, precis som alla Gotlandskyrkorna är. Den ena är inte den andra lik!

Klockan halvtolv skulle vi passa färjan vid Fårösund och vi kom dit i tid och fick bara vänta några minuter innan det var dags att köra ombord. Väl framme vid Fårö sattes kursen mot Bergmancentret där en guide väntade på oss.

En väldigt kunnig guide som med hög och klar röst i nästan en timme berättade om Ingmar Bergmans liv, de olika filmerna som spelades in på Fårö och hans relation till Fåröborna. Jag har varit på Bergmancentret en gång tidigare (på Fårönatta för två år sedan), men aldrig med guide, så det var verkligen intressant.

Sedan körde bussen oss till FBU´s Kursgård där vi fick en god lunch och när vi var mätta och belåtna fortsatte vi till Fårö kyrka, som ligger alldeles intill. Tanken var att vi skulle titta in i kyrkan, men där var den en körövning just då, så vi fick nöja oss med kyrkogården…

…och givetvis tittade vi på Ingmar Bergmans grav. Medan vi stod där berättade Sune om kyrkan och historien om hur den blev placerad där den ligger idag. Man kunde inte enas om var kyrkan skulle placeras, så man lastade på några stora stenar på en vagn och spände för två oxar och där stenarna ramlade av byggde man kyrkan.

Jag brukar skryta med den vackra utsikten från Fröjels kyrkogård, men Fårö kyrkas läge skämmer minsann inte heller för sig. Och placeringen av Fröjels kyrka har en nästan identisk historia som Fårö kyrkas.

På krokiga och smala vägar, med den ena färisten efter den andra där bussen precis kunde ta sig fram, fortsatte vi mot Dämba och passerade i närheten av där Ingmar Bergman bodde under sina år på ön.

Sen var det dags att lämna Fårö. Vi kom i god tid till färjeläget och kunde ta oss en glass i kiosken medan vi väntade på att färjan Bodilla skulle komma och hämta oss.

På vägen mot Klintehamn skulle vi göra en avstickare till Annas Änge i Lokrume för att dricka eftermiddagskaffe där.

Det visade sig dock att änget inte var slaget och i det meterhöga gräset där kunde vi inte sitta, utan det blev en kaffepaus utanför det i stället. Sen fick Sture backa bussen av åkern för det gick inte att vända, men det var inget problem för honom och vi fick ett minne av en äventyrlig episod och kommer nog inte att glömma Annas änge i första taget.

Vid sextiden var vi hemma igen, lite trötta, men nöjda med årets bussutflykt. Vi hade verkligen tur med vädret, men nu ligger det åskområden i närheten av Gotland har de berättat på TV. Vi får väl se om det kommer in över ön.

Ha en god natt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Det här inlägget postades i SPF, Utflykter. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Det hemliga målet – Fårö

1. Charlotte skriver:

En sån tur att bussen hade luftkonditionering, för idag har det minst sakt varit varmt. En trevlig Fårö tur verkar Ni haft. Tempen föll hastigt ikväll, tort är det, regn behövs, men åska hoppas jag vi slipper. Kram

2. Znogge skriver:

Vilken intressant och spännande utflykt! Hoppas det inte blir alltför dåligt väder över er!

3. Astrid skriver:

Ni har ju så otroligt mycket kyrkor på er ö.
    Vilken kul utflykt och ni ser ut att ha lyckats med vädret också
    Vi var ju ut till platsen där Bergman bodde när vi var där en sommar
    Idag har vi bara sex grader och vi har fått slå på värmen, det är 20 graders skillnad från i fredags, burr

• Ingrid skriver:

Tänk så det kan skilja från den ena dagen till den andra. Vi fick kyligt igår kväll och det är inte riktigt lika varmt idag som tidigare, men ändå skönt.

4. Rigmor skriver:

Vackra Fårö…snart är jag också där!! Förstår att det var intressant med en kunnig guide inne på Bergmancentret också, har faktiskt aldrig varit inne där. Men det går ju att åtgärda…Sen ligger kyrkan otroligt vackert, och alla kyrkor på Gotland har något speciellt tycker jag. Däremot hade inte koll på historien bakom placeringen av kyrkan, intressant. Månntro de inte behövde söka bygglov på den tiden…??
    Ja vi fick en släng av åskväder här också igår, men vi klarade oss lindrigt. Men det skiljde väldigt mycket, bara några mil härifrån fick de rejält ned hagel och stundtals kunde inte bilarna ta sig fram över huvudtaget. Luften vart riktigt behagligt efter den urladdningen.
    Ha det så gott!!
    Kram kram

• Ingrid skriver:

Bergmancentret är intressant, för där finns inte bara Bergmaninformation utan Fårö hembygdsföreningen har byggt upp en lite butik med samlingar av gamla föremål och så finns det ett rum som handlar om fåröbornas emigrationen till Amerika.
      Det blev ingen åska här igår kväll, men norra delen av ön fick nog påhälsning.
      Kram.

5. Raija skriver:

Vilken trevlig utflykt och fint väder så ni kunde sitta ute och fika :-). När jag ser alla bilder du sätter ut, så längtar jag till Gotland som jag aldrig besökt. Någon gång ska jag nog hitta dit jag också.

6. Oldmolly skriver:

Ni hade nog tur.
    Jag jobbade i går kväll (hemsjukvården) och åkte lite här och där på norra Gotland. I Visby kom inte en droppe, i Hellvi just én droppe och mitt på ön öste det ner. När jag åkte hem (ca 23:30) såg jag ständiga blixtar på himmeln över Fårö.

7. Skogsnuvan skriver:

Så roligt att fara på utflykt när det är så fint väder. Fårö är ju häftigt och annorlunda precis som hela Gotland är annorlunda och olikt något annat. Era rosor,. man kan nästan bli andäktig. Minns speciellt en rosbuske som växte på kyrkogården där ni bodde. Den vackraste jag sett. Jag ska flytta min stackars rosbuske bort till kullen på stedesbacken för den trivs inte i jorden hos mig utan står där grön och grann men helt utan blommor och har så gjort i 15 år. Jag ger den en chans till.

8. Vonna skriver:

Älskar Fårö, med sitt karga landskap med sina stenmurar, senast vi var där, förra året 2013, jobbade maken där med 2:dagars i orientering.
    Vi bodde på FBU, enkelt men bra. Fick klara mig själv o det gick bra!! Är ju van 🙄
    Cyklade mycke o besökte även Bergmanscentret , är ju inget fan av Bergmansfilmer Vonna,Förstår inte detta!! Men filmen Fanny o Alexander älskade jag 😀

Ha en skön kväll Kram

9. Suss skriver:

Det var en fin dag och jag åkte med i tankarna, men när vi var på Gotland och Fårö, var Ingemar Bergman fortfarande fullt verksam, så hans grav har vi kvar till nästa gång. Jag tycker om att gå på kyrkogårdar, det är så mycket historia och saker att fundera över medan man går runt, så det kommer att bli ett av målen. Sedan är det bara att hoppas att vi kommer oss iväg dit igen någon gång. Det är roligt att åka iväg, när man har kunnigt folk med som kan berätta och är då vädret fint också är det full pott. KRAM!

• Ingrid skriver:

Jag gillar också att gå på kyrkogårdar och fundera på vad det är för några som ligger där. Se alla fina titlar, som var så viktigt förr i tiden. Skoläraren, Nämndemannen, Lantbrukare, Handlaren, mm mm