För tio år sedan – Uppdatering

Eva fyller år den 2 december och 2006 skulle hon fira sin 45-årsdag och då ville Åke och jag vara med, så för första gången bokade vi reguljärflyg till Catania. Vi flög upp till Arlanda den 28:de november på morgonen och hade ett flyg till Sicilien vid tre-tiden, men det hann bli den 29:de innan vi var framme, för Etna ställde till det för oss.

Etna med snö på toppen, man ser spåren efter lavan

När vi stod på Arlanda och väntade på att få checka in fick vi ett meddelande att flyget till Catania var inställt, eftersom Etna hade utbrott och flygplatsen var stängd. I stället för direktflyget till Catania skulle vi hamna i Palermo, vilket innebar att Eva och Claudio fick köra dit och hämta oss, en bilresa på ca 5 tim. Stackars dem!

utfarten från Villa Citrus

På den tiden drev Eva och Claudio ett litet lägenhetshotell som hette Villa Citrus och där bodde vi. Det var ett jättemysigt ställe med en fin liten trädgård, trevligt inredda lägenheter och ett bra centrum med butiker och restauranger på gångsavstånd. Där trivdes vi!

En imponerande kaktus och i bakgrunden bouganvillea

Åke och jag är ute på promenad i omgivningarna

Claudio och Gaetano vid köksbordet

Det blev ett farande fram och tillbaka för Eva och Claudio, för naturligtvis var vi hemma hos dem i sort sett varje dag och vi var på flera utflykter också.

Åke o Eva

Eva och jag var på en promenad i Gaggi och Eva passar på att palla apelsiner

Etna är ju ett måste när man är på Sicilien och en dag var vi uppe en liten bit på vulkanen. Där märkte man inte något av det försmädliga utbrottet, som lugnade ner sig tills vi skulle åka hem igen. Då gick flyget från Catania som det skulle, men vi var nervösa innan vi fick besked om det. Det är långt till Palermo!

Edoardo på en restaurang vi besökte när vi var på Etna.
Vilken tur för dem att de hade en svensk flagga!

Lite lavasten ska det ju med hem

Tio år har gått sedan den där november/decemberresan. Jag tycker att vi vuxna är oss ganska lika. Det är mest på barnen man ser att det gått många år.

Åter till nutiden! Nu ska jag äta en tidig lunch, för i eftermiddag ska jag till Kupan och jobba. Förhoppningsvis har isen på gatorna gett med sig nu, så att det inte är så halt som igår, för då blev det en väldigt kort promenad. Vi har haft milt i natt och nu är det +5°.

Ha en skön tisdag!

Uppdatering kl 20.40: Jag måste ju göra en uppdatering av det här inlägget, för Eva ringde och friskade upp minnet på mig angående hemresan. Vi fick minsann åka via Palermo då också och inte alls från Catania som jag skrivit. Klockan två på natten gick vi upp för vi skulle vara på flygplatsen i Palermo och checka in före klockan fem på morgonen. Stackars Eva och Claudio som fick köra oss den långa vägen. Claudio körde till Palermo och Eva tillbaka och hon kommer ännu ihåg att hon höll på att somna innan de var hemma igen.

Efter den Sicilienresan höll vi oss till charterflyget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Det här inlägget postades i Nostalgi. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till För tio år sedan – Uppdatering

1. Så roligt att få se dessa bilder! Vilket fint litet lägenhetshotell din dotter och hennes man hade och så praktiskt att ha ett helt hotell att tillgå när man kommer och hälsar på.
    Ja, Etna är lite oberäknelig, den har ju ganska täta utbrott. Bara ett år efter att vi var där (vi var uppe på ca 2000 m) var där ett ganska rejält utbrott. Men numera kan man ju förutspå dem ganska väl.
    Visst är det på barnbarnen man ser att tiden går. Vi ser ju lika unga ut fortfarande…

2. Fina och spännande minnen att luta sig tillbaka mot.
    Åke <3
    Kram!

3. Elisabeth skriver:

Vilken upplevelse! Tur att Etna lugnade ner sig och att ni fick chans att umgås!

4. Kicki skriver:

Trevligt med minnen!
    Hälsa Eva och gratta på hennes födelsedag den 2 december.
    Då är jag i Stockholm på utställning, men även i Vallentuna (där jag ska övernatta) och gratulerar näst äldsta barnbarnet Nicklas, som fyller 28 år den 2/12. Får även träffa det yngsta barnbarnsbarnet, som jag inte sett än (förutom på bild).
    Kram/Kicki

5. Gunnel skriver:

En händelserik resa på många sätt. Så vackert det ser ut där. Det är på barnen man märker att tiden ruínner iväg, för själv ser man alltid lika ung, eller gammal, ut. Kram

6. Ja du, ibland kan det som på förhand ska vara en lätt och bekväm resa förvandlas till något verkligt jobbigt. 🙁
    Vi var i England och skulle åka hem 2 dagar senare när jag via TV kl 5 på morgonen (kunde inte sova) fick reda på att vår färja låg mitt ute på östersjön och brann. Det visade sig så småningom vara en pyroman som tänt eld på fartyget. 👿
    Det skulle gå en enda båt under resten av veckan (normalt gick det en varje dag) och den skulle gå dagen efter. Jag ringde direkt och bokade in oss på den. Då hade vi ju företaget och det var extremt viktigt att vi kom hem. 😕
    Vi var alltså långt söderut i England, men det var bara att kasta sig i bilen och sen fick Rolle köra ganska så snabbt i regn ett 20-tal mil till färjeläget. Ingen trevlig avslutning på semestern. Där utspelades ganska sorgliga scener när folk som inte hade bokat ville bok in sig, men färjan (som tog c:a 1800/2000 pers) var fullsatt. Men tack vare min dåliga sömn så lyckades vi….. 🙄

Vad gäller fläskkotletterna så har Rolle överlämnat ärendet till ICA i Hemse och jag har dessutom mailat kundservice på ICA. Ännu har inget svar kommit….. 😯
    KRAM – Susie

7. Hillevi skriver:

Så trevligt inlägg från Sicilien för tio år år sedan!
    Villa Citrus verkar ha varit ett mycket trevligt ställe och tänk att kunna palla apelsiner bara sådär! 😀
    Pojkarna har ju ändrats utseendemässigt förstås men det var roligt att hitta pappas näsa på Gaetano och mammas på Edoardo! 😀