I dag hamnade jag i solstolen efter frukost i stället för att gå ner på stan, men det såg ut som om solskenet inte skulle bli så långvarigt, så jag ville passa på och det var helt rätt, för fram mot tolv började det mulna till. Jag låg kvar i alla fall, för jag har börjat läsa Jan-Philip Sendker´s bok Hjärtats innersta röst och det finns ingenting som är så skönt som att ligga i en solstol och läsa när det är lite halvmulet. Jag har läst hans förra bok också, Om konsten att höra hjärtslag och den här är minst lika bra. Till slut blev det dock för kallt, så gav jag mig iväg ut på en promenad i stället.

Igår på utflykten berättade guiden om den kanariska pinjen som växer här och som sedan lång tid tillbaka används när man bygger de typiska balkonger som pryder många hus här. Och när jag gick och strosade nere i stan fick jag se de här husen, som är ett bra exempel på just det.

På bussresan upp på Teide passerade vi ett område med pinjeskog och då talade guiden om att den kanariska pinjen kan bli 230 år gammal, den kan bli ändå upp mot 40 m hög och den är sällsynt motståndskraftig mot brand. Barken kan bli avbränd och trädet stå helt svart, men efter några månader börjar det växa igen. Den har långa barr och under de kyliga nätterna rinner daggen från barren ner på marken, så de är även viktiga för vattenförsörjningen i området. Igår beklagade jag mig över hennes ”skandinaviska”, men som du ser uppfattade jag en hel del. :wink:

Jag hittade en kyrka till och gick in där och tände ett ljus för Åke

Jag trodde att det skulle vara något carnevalsspex av något slag i dag också, men på Plaza Europa var åskådarläktaren nermonterad igen. De kanske inte firar så mycket som man gör i Las Palmas. Där var det parader och uppträdanden minst en vecka. Jag gick strandpromenaden i dag också och satt och tittade på vindsufrarna ett tag innan jag tog trappan upp till vårt område och när jag kom hem sken solen igen.

Det här hotellet ligger mitt emot Pez Azul och det var egentligen buskarna med de vackra röda blommorna som jag skulle fota, men jag ser att de ju också har träbalkonger. De kanske är byggda av pinjeträ de med.

Ha en fin söndagskväll!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...