Mallorca – Dag 5

Klickbara bild

Klockan stod på ringning tidigt i morse, för vi skulle iväg med bussen redan 8.10, så när frukostmatsalen öppnade 7.30 var vi på plats. Vädret var fint även om det var lite svalt innan solen hunnit upp en bit. Vi var rätt många från vårt hotell som såg fram emot dagen som skulle ta oss tvärs över Mallorca. Vi skulle besöka bland annat Sineu, Manacor och Porto Christo, en droppstensgrotta och en keramik-och likörtillverkning.

Efter några stopp för att hämta upp flera deltagare, bussen blev till slut full, kom vi så till Sineu där vi skulle få gå på marknad och det var en marknad med lite andra inslag än vi är vana med. Jättestor var den också och turistbussarna strömmade in på den redan fulla parkeringen.

Alla bilder är klickbara om man vill se dem i större format!

När vi lämnade marknaden åkte vi förbi en enormt vacker bouganvilla som prunkade i lila och vitt

Efter dryg en timme på marknaden fortsatte färden till Manacor, där vi skulle besöka en pärlfabrik. Där fanns hur mycket vackert som helst, men det var ganska dyrt. Speciellt när man jämförde priserna med vad ett pärlhalsband hade kostat på marknaden.

Det fanns en utställning med pärlsmycken från olika tidsepoker.
De här juvelerna är från 60-talet.

Nästa mål på vår resa var en av Mallorcas droppstensgrottor, där vi efter en vandring på ungefär femhundra meter tagit oss trettio meter ner i underjorden medan vi beundrade stalaktiterna och stalagmiterna.

Här är vi på väg ner mot grottöppningen

Efter promenaden i trånga gångar och trappor hade vi kommit fram till en underjordisk sjö där en upplyst båt sakta gled fram medan det visades ett bildspel på grottväggen och man fick lyssna till skön musik av Mozart.

Nu var klockan nästan halvtvå och det var hög tid för lunch. För de som så ville hade guiden förbokat bord på en restaurang, så  det var dukat och klart när vi kom. Skinkstek med god potatis, sangria, vin av olika sorter ingick och till efterrätt fick vi glass och kaffe med avec.

Hamnen i Porto Christo

Nästa stopp blev den lilla staden Porto Christo där vi fick en liten stund att gå runt och titta. Det var ett väldigt trevligt ställe och där kände jag att jag skulle vilja bo någon gång.

Nu var det dags att vända tillbaka mot Palma och Magaluf, men först gjorde vi ett nytt besök i Manacor, den här gången på en keramik-och likörfabrik.

Mycket keramik fanns det

Och massor av likörer också. Tjugofyra olika sorter hade vi möjlighet att få prova. Med varsitt litet glas gick vi runt bland de olika tunnorna och försökte bestämma oss. Jag köpte en flaska apelsinlikör.

De här glada och trevliga gotländskorna har tillsammans med de andra medresenärerna och en väldigt duktig guide förgyllt min dag, som avslutades med ett glas sangria på balkongen hos en av mina nya bekanta.

Jag har fått så trevliga mail och kommentarer nu medan jag varit här och kommer att besvara dem när jag kommer hem igen. Då blir det en ordentlig bloggvandring också, så att jag får uppdatera mig lite om vad som hänt.

I morgon hoppas jag att solen tittar fram igen, så att det kan bli en skön dag vid poolen. Det är ju sista dagen, för på fredag är det hemresa igen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Det här inlägget postades i 2014, Mallorca. Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till Mallorca – Dag 5

1. Hejsan Ingrid !

Där ser jag nu vad jag missar för jag inte läst en endaste blogg på över en vecka, har skam tillsägandes inte haft tid. Nu vaknade jag kl.4 klev upp fem, för den förbaskade klådan började.
    Kanske för torr. Eller så är det mitt långa hår som kliar.För någon medicin äter jag inte.

Den spanska solen värmer kan jag tro. Badar du inget , får väl läsa bakåt.

Underbara resor du gör. Klokt så länge du är vid frisk vigör vilket du verkar vara.

Kram Mi

2. Geddfish skriver:

Hej! Nu är jag hemma och promenerar runt i BloggLandia.
    Har läst tillbaka i dina Mallorcainlägg. Njutit av vackra och soliga och delvis mulna bilder. Så härligt att komma iväg så här i oktober. Nu är det rejält höstlikt här, regn, kyla och mulet, ett typiskt innesittarvädar, får passa på att mysa lite och ta fram stickningen.
    Ha det bäst, kramar, Gerd

3. Lisbeth M skriver:

Hallå!
    O viken trevlig dag du har haft och så mycke att se,kul att få fö

Hej hej Ingrid!
    Vilken trevlig dag du haft,och mycke fint att se.
    En av dina nya bekanta har vår dotter haft som lärare,pratade med henne i somras när vi var i Gnisvärds strandkyrka och lyssnade på Weta kören.
    Ha en förtsatt bra vecka med sol o bad,här är grått o trist o ingen sol i sikte.
    kram kram

• Ingrid skriver:

Egentligen här ingen av dem helt nya bekanta, för den ena har bott i Klintehamn och Anna-Britta har jag träffat via SPF. Jag hade jättetrevligt tillsammans med dem och deras vänner.

4. Gunnel skriver:

Vilka trevliga utflykter du varit på. Lite kul att träffa på gotlänningar när man åker till en annan ö så långt bort. Ha en fortsatt trevlig vistelse. Kram

• Ingrid skriver:

Vi var ju 211 gotlänningar på samma plan och på vårt hotell bodde ungefär 30 av dem, så det var inte underligt att man stötte på gotlänningar både här och där.
      Kram

5. Förstår att du har det jättetrevligt och att tiden gått ofantligt fort, det gör ju det när man har kul! Tyckte att det var alldeles nyss du åkte och nu börjar du skriva om att åka hem!? Men det är väl så det ska vara. Det vore ju fruktansvärt om tiden segade sig iväg så man till slut längtade hem!! 😉
    KRAM från ett gråtrist Gotland
    Susie

6. Musikanta skriver:

Roligt att du delar med dig av dina många upplevelser. Att åka på utflykt är det som jag tycker är roligast när jag är ute och reser. Är inte intresserad av att ligga och sola på stranden eller vid poolen. (Skillnad var det när jag var ung, haha!) Sällskapsresor är bra eftersom man då får se så mycket som man aldrig skulle få annars. I alla fall inte på så många ställen per dag…
    Kram från Ingrid

• Ingrid skriver:

Visst är det roligt att åka på utflykter, men nu när jag är ensam ger jag mig inte gärna iväg på annat än arrangerade resor. Att ligga vid poolen och njuta av sol och bad gillar jag fortfarande.

7. wiolettan skriver:

Så intressant där är att få följa med på din resa. Jag har rest lite men inte till denna plats.
    Marknaden blev jag inte förtjust i men däremot grottan. Så vackert och stämmningsfullt det verkade vara där under jord.
    Många fina bilder har du tagit.
    Ha det fortsatt bra och kram till dig.

8. Laila Östergren skriver:

Din utflykt verkar ha varit jättefin. Är faktiskt lite sugen på att åka till Mallorca. I dag är det mulet och det kom några regnstänk när vi gick ut på promenad men det blev inget av regnet så vi var torra när vi kom hem lagom till fm-kaffet. Skönt med promenad i alla fall.
    Njut extra nu de sista dagarna.
    Kram Laila

9. Skogsnuvan skriver:

De där härliga grottorna känner jag igen och jag har faktiskt ett halsband av pärlor just från det stället du var till. Jag fick det av en kompis som tillbringade alla sina semestrar på Mallorca. Jag har bara varit där en gång och då var det i staden Palma. Skulle nog gärna fara dit igen men i så fall till någon liten badort på andra sidan. Jag läste just en bok om Mallorca och en familj som flyttade dit och köpte en druvfarm eller vad det heter. Här är det grått och minusgrader och känns väldigt kallt.

• Ingrid skriver:

Det finns ju många små fina ställen längs kusterna runt hela ön, så man behöver inte alls bo i Palma. Jag har bott både i norr och söder, men skulle nog kunna tänka mig någon mindre liten by. Porto Christo t ex.

10. Lambergsfrua skriver:

Vilken trevlig utflykt du gjorde. Den ”täckte” en stor del av det man bör se på ön. Droppstensgrottorna med sin sjö och båten som skata glider fram där medan klassisk musik spelas är en av mina favoriter.
    Majoricapärlorna är dyra med så är de också ”äkta handgjorda” med lager på lager av tunn pärlemor som fästs på ett litet gruskorn. Kanske var inte pärlorna på torget lika äkta 😉
    Mannen i Mitt Liv och jag gick en reseledarutbildning på just Mallorca för många, många år sedan, där vi också fick testa på bussguidning förstås. Även då ingick ett besök i likörfabrik med avsmakning. På en av de turerna hade vi med en dansk man, som klev in i butiken, tittade sig storögd omkring bland tunnorna och utbrast på bredaste danska: ”Saatan!. Jeg tror nok jeg er i himlen!”
    Varm kram,
    Lambergsfrua 🙂

11. Znogge skriver:

Vilken trevlig och omväxlande utflykt! Fast jag måste säga att jag är glad för att hundar inte säljs på samma sätt här.

Krma

12. Ja, mat och djur är ju framme på annat sätt på marknaderna där nere än vad vi är vana vid i norr 🙂
    Fina grottor och många fina keramikpjäser, men går allting åt? Bruksvaror behövs ju men visst finns det mycket krimskrams man själv också köpt genom åren 🙂
    Att smaka likör var ju inte illa!