Medeltiden i Visby

Så blev det av till slut – idag tog jag bussen till Visby för att titta på medeltidsfolket och gå en sväng på marknaden också. Det har varit varmt och skönt med några svalkande moln då och då.

Jag är ju en dålig shoppare, men när jag var på väg ner mot marknadsområdet gick jag förbi Teliabutiken och då gick jag in där och köpte mig en CasePower, ett nödbatteri, som ligger här och blinkar nu medan jag laddar den. Min mobil har ett dåligt batteri och håller knappt en hel dag, speciellt om jag är på resande fot och använder den som GPS, men med den här grejen kan jag ladda mobilen om jag är ute någonstans och inte har tillgång till el för laddning.

På vägen till Paviljongsplan gick jag in på Kapitelhusgården och där var smeden i full fart.

Det var gott om medeltidsklädda besökare

Det var mycket folk på marknaden, men inte mer än att det var lätt att ta sig fram. När jag sett mig mätt på marknaden gick jag till Breda blick och fikade. Det är så mysigt att sitta där i deras trädgård och sen gick jag via Botaniska trädgården och Almedalen tillbaka till busstationen.

Jag var ju tvungen att ta ett par foton från Botaniska trädgården också, men kortet längst till höger är från Fiskargränd. Jag tänkte ta en av de där klassiska bilderna därifrån med domkyrkotornen, men råkade titta in på en gård där det växte enormt vackar hortensior. Jag har aldrig sett maken! (Småbilderna är klickbara)

I Almedalen höll man på med medeltida dansövningar

Regionen flaggar på muren. Det var tur att de tog sitt förnuft tillfånga

När jag kom hem möttes jag av den här synen.
Någon har roat sig inatt.

Trevlig kväll!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Det här inlägget postades i Jag blir så arg, Utflykter, Visby och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Medeltiden i Visby

1. Geddfish skriver:

Ett sånt nödbatteri har jag haft länge, det är toppen! Ångrar inte en sekund att jag köpte det!
    Min nagelterapeut är på Medeltidsveckan, det har jag nog berättat kanske, de verkar ha så mysigt. Och det är stort nu. Jättekul, Sverige har fått många turister i år.
    Kram, Gerd

2. Laila Östergren skriver:

Du valde en bra dag att gå på medeltidsveckan verkar det som. Vi var i stan i tisdags också och skulle chansa på att äta på ”Klosterlängan” igen men kom 2 minuter för tidigt. Porten var inte låst så jag öppnade och möttes av orden ”vi har inte öppnat än”. Han lät inte särskilt vänlig och jag fick inget positivt intryck av det jag såg så vi fortsatte och det blev lunch på S:t Hans i stället.
    Trist när de klottrar ner väggarna på detta sätt.
    Kram

3. Gunnar skriver:

Det passar verkligen bra att en medeltidsmarknad i Visby. Jag har aldrig upplevt nån sån men har en kusin som oftast deltar när sådana äger rum.
    En sån laddare ska jag också skaffa mig även om det har funkat bra att ladda mobiler och platta även när vi är på resor (ex.vis i Italien) Det är bra batterier i våra enheter. Den enda som har krånglat med att hålla laddningen har varit hustruns mobil. Men jag fick äntligen henne att byta upp sig till en Iphone igår.
    Trevlig helg!

• Ingrid skriver:

Angående nödbatteriet – passa på att köpa den på Telia nu, för de har extrapris, fast vem vet, det kanske går att få tag i dem billigare på nätet. ?
      Trevlig helg själv!

4. Skogsnuvan skriver:

Så trevligt det såg ut utom sista bilden förstås. Hörde på radion i morse att man försökt slå någon form av rekord med att få folk att stå runt hela ringmuren men det räckte nog inte riktigt till att ringa in ringmuren med människor men i alla fall.

5. Beppan skriver:

Intressant med medeltidsaktiviteter och marknad.
    Vackra kläder hade man på den tiden!
    Mindre vackert med klottret – tänk att
    vissa har så svårt att hålla fingrarna i styr.

• Ingrid skriver:

Hur mycket av den här utstyrseln folk går omkring klädda i som är autentiska går nog att diskutera, men trevligt ser det ut i alla fall.
      Om klotter tycker jag inte!!

6. Lollo skriver:

Önskar att vi kunde åka över även denna vecka. Det känns som att det var evigheter sedan vi var på Gotland, fast att det bara var några veckor sedan, under samma semester som fortfarande pågår.
    Det är så konstigt med tidskänslan ibland?
    Härligt att få lite återkopplingar till Visby. Kan tänka mig att medeltidsveckan är något speciellt där. Fiskargränd letade vi upp, som du kanske såg i mitt inlägg där jag tog med pappas tavlor. Botaniska trädgården glömde vi på något sätt bort?

En sådan där laddare har jag inte, men däremot en så pass ny telefon att jag klarar mig rätt så länge utan laddning … även om jag nyttjat Google Maps GPS-app. Men jag håller med dig om att det märks på batteriet om man nyttjat den funktionen. Ett stöd för batteriet kan inte vara fel … 😀