Minnenas Television

Jag fick se att SVT1 sände Det är serverat, Magnus Härenstam och Brasse Brännströms krogshow på Berns från 1978, så jag knäppte på TV:n för att se på den och det var verkligen en riktig nostalgikick.

I januari 1978 fyllde Åke 50 år och vi hade bokat en resa med Spies till Rom och då krävdes det som vanligt en övernattning i Stockholm. Dagen innan vi skulle iväg flög vi därför upp till Arlanda och där mötte min syster Kerstin och hennes man oss för vi skulle övernatta hos dem. Som 50-årspresent bjöd de oss på Berns på kvällen. Åh, så trevligt det var! Vi fick otroligt god mat och föreställningen var väldigt rolig.

Tidigt på morgonen dagen efter skjutsade Hassine oss till Arlanda för vidare befordran till Kastrup i Köpenhamn. Där blev vi sedan sittande hela dagen i väntan på några reservdelar till planet som skulle forsla oss vidare till Rom. Jag kommer inte riktigt ihåg vad Åke gjorde, men jag gick till damfriseringen på flygplatsen och fick håret lagt, man gjorde ju det på den tiden. Jag fick en fantastisk frisyr som höll sig hela veckan vi var borta.

Sent på kvällen kom vi sedan iväg till Rom där vi hade en helt fantastisk vecka. Vi hade ett jättebra hotell som låg ”mitt i smeten” och vi var med på massor av utflykter. Trots att vi var där i månadsskiftet januari/februari kändes det nästan som om vi mötte våren. Det var Åkes första utlandsresa och första semester över huvud taget och han pratade alltid om att han skulle vilja åka tillbaka till Rom, men så blev det aldrig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Det här inlägget postades i Nostalgi, Resor, TV. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Minnenas Television

1. Gunnar skriver:

Kan tänka mig att det var mycket nostalgi att se på Magnus och Brasse. Och självklart ännu mer att tänka på er Rom-resa. Som du vet är jag förtjust i att semestra i Itlien men har ännu inte besökt Rom.

2. Gerd skriver:

Jag besökte Rom med mina yngsta barn 1994. Skulle väldigt gärna göra om det nu. Rom är fantastiskt!
    Man får njuta av nostalgin och ibland blir saker och ting verklighet. Kram, Gerd♥

3. susan skriver:

det är ju ofta så att man vill åka tillbaka till ställen man tyckt extra mycket om. Men sedan finns det ju så mycket nya ställen att se…..
    Kan tänka mig att Rom var fint så tidigt på året. Vi var ju där den här sommaren och det var alldeles för varmt:)
    Ha en skön helg!
    Kram Susan

4. Kicki skriver:

Det är så trevligt med såna där nostalgiska återblickar.
    På den där tiden hade vi fortfarande så otroligt dåligt ställt och lite pengar att röra oss med, så några resor eller andra utflykter (som inte var gratis) förekom inte.
    Kram/Kicki

• Ingrid skriver:

Vi hade väl kommit på fötter då, men visst var det kärvt när vi just köpt gården, men Åke jobbade extra och jag gick i ladugården, så det gick att få en slant över.
      Kram

5. Bosse Lidén skriver:

Magnus och Brasse var två stora favoriter för mig. Ett sammansvetsat team. Något modernare än Hasse och Tage som jag hade uppskattat länge. Rom är en stad jag ännu inte besökt.