När bilen ändå skulle gå…

Idag skulle Eva låna min bil för att åka till jobbet, för bussförbindelserna är inte så bra på lördag-söndag. När ändå bilen skulle gå (min svärmors uttryck) beslutade jag mig för att åka med till Visby, men hur vi nu planerade hit och dit slutade det med att vi tog en buss i alla fall båda två.

Eva bjöd mig på lunch på Hotell Breda Blick, som är ett systerhotell till Hotell Gute där hon jobbar. Jag har aldrig varit på Hotell Breda Blick förut och det var en positiv upplevelse och jag fick en god lunch som jag åt i deras trädgård.

Sedan tog jag mig en promenad genom Botaniska trädgården där rosorna fortfarande blommar. Det här fotot är från Fiskargränd.

På Kallis var det ännu lugnt så här på eftermiddagen, så jag fortsatte till hamnen och satte mig på en bänk och tittade på folklivet och alla fina båtar och där blev jag sittande rätt länge.

På de här två stora motorbåtarna höll ungdomarna på att ladda upp och göra sig redo för kvällens festligheter. Samtliga var klädda i rosa i olika nyanser, från svagt rosa till cerise. Rosa shorts, rosa skjortor eller tröjor, rosa klänningar.

De hade rosa och grönrandiga armband och på ena handen en cerisefärgad glittrande ”torgvante”, utan fingertoppar alltså. Undrar vad det var för några??

När jag glott färdigt på det rosa gänget gick jag uppför Hästgatan och på Wallersplats stod Hélène Kimblad och sjöng operaarior så att det ekade mellan husväggarna. Hon gjorde reklam för operan Hans och Greta som ha premiär på Rondo i Klintehamn på måndag och man kunde få köpa biljetter till rabatterat pris, så jag köpte mig en, för givetvis måste jag gå dit.

Sedan fortsatte jag till Östercentrum och när jag snurrat färdigt där tog jag bussen hem. En buss full av ungdomar som skulle till Tofta och bada, fast när jag hörde killarnas resonemang lät det nog som om det viktigast var att ragga upp någon tjej. Badandet verkade de vara ganska skeptiska till. 😉

Dagens ordspråk:

Delad glädje är dubbel glädje, delad sorg är halv sorg.

Ha en trevlig lördagskväll!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Det här inlägget postades i Utflykter, Visby och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till När bilen ändå skulle gå…

1. Karin skriver:

Vilken trevlig dag du hade i Visby! Och det rosa gänget, ja, det var nog en ploj bara! 😉
    Men det såg säkert festligt ut!
    Ha det så trevligt på operan!
    Kram Karin 🙂

2. Inger Johansson skriver:

Avis på Dej, som får strosa runt i Visbys gränder med rosor, rosor, rosor…

Opera är absolut inget för mej! Jag kan njuta av en vacker röst i ett stycke, men en hel opera 🙁 neej!
    Kram Inger

• Ingrid skriver:

Jag gillar opera och även om jag inte sett så många live så har det blivit många cd:n och tv-sändningar jag har följt.
      Det är ju tur att vi har olika musiksmak, trist skulle det vara annars. 😉

3. Eleonora skriver:

O en så trevlig lunch du fick med Eva och mysigt strosande i staden därefter. Jag förstår att ni har det väldigt trevligt tillsammans och att du kan roa dig ensam – det har jag minsannn fått fatt på tidigare.

Fortsatt god sommar Ingrid och ha det så gott. Kram till dig

4. Du verkar ha haft en trevlig och omväxlande dag i Visby. Det var ju också ett perfekt väder, för att göra nått kul! 😀
    Själva var vi på Dalhems idrottsplats och deltog på den stora bakluckeloppisen, en mycket lyckad upplevelse faktiskt! 😆

5. Gunnel skriver:

Fina bilder från Visby. De där smala gränderna liknar lite gränderna i Helsingör.Undras vad det var för tema de hade på den båtfesten. Det lät kul. Kram

• Ingrid skriver:

Det var sista kvällen på Stockholmsveckan och de skulle säkert till Kallis och festa. Temat där är visst rosa i år, för det hängde massor av rosa zerpentiner från träden där.

6. Pia skriver:

Jag har faktiskt bara sett en enda opera, men det var en härlig upplevelse. Jag och min syster såg Madame Butterfly i Dalhalla för några år sedan. Dalhalla är något alldeles eget och fullkomligt underbart. Men det är lite jobbigt att efteråt köra hem de tio milen mitt i natten, så det blir ändå inte så ofta jag åker dit.
    Önskar dig en skön söndag i den makalösa sommar vi fått.
    Kram

7. Soligt och fint verkar ni ha haft det och således en underbar dag! Tänk att få äta god lunch i en frodig trädgård. Lycka!
    Och om man bara kan, så ska man ju göra så som ni, gynna allmänna kommunikationsmedel och framförallt lokaltrafik!

8. Rigmor skriver:

Ja, nu blir man ju lite nyfiken på det rosa gänget…!! Killar i rosa, det tillhör väl inte vanligheterna, eller också är det något jag missat…Och Fiskargränd, där har jag vandrat och njutit av alla blommor och vackra dörrar, däremot tror jag inte att jag hade koll på att den hette just så. Visby är ju en fantastisk sommarstad, och alldeles lagom stor. Vi hade besök ifrån Visby i veckan, och redan nu är vi igång planerar lite för nästa års resa…gäller att vara ute i god tid 😉 !!
    Kram kram

• Ingrid skriver:

Det gäller verkligen att vara ute i god tid. Eva berättade att på hotellet där hon jobbar, bokar man nu in gäster till Almedalsveckan 2018, innan dess finns det inga rum just den veckan.

På Kallis var det sista kvällen på Stockholmsveckan i lördags och kvällens färgtema var rosa har jag fått reda på. Det var därför de var klädda som de var.

9. Raija skriver:

Fiskargränden är verkligen fin med alla rosor.