Otta – Geiranger – Ålesund

Vilken härlig dag vi har haft! Det var ju tidig uppstigning idag, men jag har inga större problem att komma upp, så halvsju var jag på plats i frukostmatsalen och sedan lämnade vi hotellet och Otta redan halv åtta.

Det såg lite grått och mulet ut på morgonen och det hade nog kommit något regnstänk, men efterhand klarnade det upp och himlen blev blåare och blåare. Vi körde västerut och på vägen passerade vi Lom, där det också finns en fin stavkyrka, så där stannade vi till. I Lom var vi förra gången vi var i Norge också.

Färden fortsatte efter en stunds uppehåll för fotografering och nu började bussen klättra uppåt på Trollstigen. Det blev mer och mer snö allt eftersom vi kom högre upp och det var otroligt vackert och nästan lite skrämmande att sitta där i bussen och se de höga snöklädda topparna. Till slut kom vi upp till Djupvasshytta som ligger 1030 m över havet och där stannade bussen, för nu var det dags för fotografering, shopping, toabesök och bussfika.

Jag var glad att jag tog lite baileys i kaffet, för färden neråt var inte nådig. Tala om serpentinväg! Guiden Malle bet på naglarna och stönade av förfäran, hon hade aldrig åkt den här vägen förut, så hon var helt oförberedd på vad som väntade. Men vår skickliga chaufför lotsade bussen och oss ner till Geiranger utan några som helst problem.

Där lämnade han oss för att köra bussen ensam till Ålesund. Från Geiranger skulle vi andra åka med ett av Hurtigruttens fartyg genom Geirangerfjorden fram till Ålesund och han skulle vara där och ta emot oss när vi anlände dit.

Vi hade gott om tid, så vi gick omkring i Geiranger och tittade på alla turister, shoppade och var och åt lite lunch och kvart över ett skulle vi samlas för avfärd. Vädret var helt underbart soligt, varm och skönt och när vi väl kom ombord på båten satt vi uppe på soldäck ett bra tag och beundrade alla vackra natursceneriet.

Klockan sex var vi framme i Ålesund och från hamnen var det bara ett par hundra meter till hotellet, First Hotel Atlantica. Där blev det lite tjafs, för jag hade precis hunnit in i duschen när jag fick besked om att jag måste byta rum. Guiden Malle var alldeles förtvivlad, men det var ingenting att göra åt, för två damer hade fått ett enkelrum och jag hade fått ett dubbelrum. Men jag fick lite kompensation som ersättning, för Karlssons Buss bjöd på ett glas vitt vin till maten. Idag slapp vi dessutom äta buffé och blev serverade tomatsoppa, kokt torsk med sås och potatis och bär med vanlijglass. Det är trevligt att gå och plocka från bufféborden, men inte varje dag. 😉

Nu ska jag uppdatera det här och sen ska jag gå till sängs. I morgon är det sovmorgon, för då ska vi inte iväg förrän klockan kvart i nio. Dagen startar med en guidad tvåtimmars tur här i Ålesund.

Det blev kanske många bilder idag, men jag kan lova att jag har ännu fler i kameran. 😉

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Det här inlägget postades i Norge med Hurtigrutten och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Otta – Geiranger – Ålesund

1. Maj B Berggren skriver:

Jättefina foto från det natursköna Norge! Fortsatt trevlig resa önskar jag dig/M 😀

2. Pia skriver:

Norge är så vackert 😀

3. Agneta skriver:

Hej, Ingrid!
    Geiranger visar verkligen på höjdskillnader och så vackert där är och alla vattenfall som både brudslöjan och de 7 systrarna är en fröjd för ögat. Men alla snön då? Frös du inte om huvudet? Vackra foton och så intressant att se och förstår att det blir många fler framöver. Trollstigen är tydligen ett ”måste” för alla som turistar i Norge och där har svärsonen kört buss många ggr. med både japaner och andra och jag har hört om alla slingriga vägar. Men finner det både dåligt och märkligt att dom skickar med en guide som aldrig varit där förut.
    Önskar dig en fortatt fin resa !
    Kram, Agneta

4. Kicki skriver:

Det är helt uppenbart att Norge är något jag missat. SÅÅ vackert.
    Hoppas att vädret fortsätter att stå er bi, här regnar det idag.
    Kram och ha en fortsatt fin resa

5. Du verkar ha haft en otroligt trevlig – och vacker – resa! Hoppas det fortsätter likadant så vi får sew mer fina foton!! 😀

6. Syster Kerstin skriver:

Lyckliga du som verkar ha en sån fin resa, och framför allt sån tur med vädret! Här bor oss har istort sett hela midsommarhelgen regnat bort.( ja, själva aftonen var förstås riktigt fin.). Idag störtregnen det med hård blåst!!
    Så, njut syster, njut!

7. Kicki skriver:

Det är helt uppenbart att Norge är något jag missat. SÅÅ vackert.
    Hoppas att vädret fortsätter att stå er bi, här regnar det idag.
    Kram och ha en fortsatt fin resa! Kicki

8. Raija skriver:

Härligt att få följa din resa och se all vacker natur. Vattenfallen är verkligen otroligt vackra. Underbart att ni har så fina väder också, för det har vi inte här i Mälardalen.

9. Ailas skriver:

Tack för underbara bilder! Det kan ju jag behöva som befinner mig mitt i det svenska efter-midsommar-regnet… Det har regnat hela natten och lär fortsätta hela dagen. Ska besöka biblioteket och slappa i övrigt.

Fortsatt trevlig resa!
    Kram

10. Lambergsfrua skriver:

Tack för att vi får följa med dig på resan! Så otroligt vackra naturscenerier – och vilken tur med vädret!
    Här började det regna i går kväll, har regnat till och från i natt och regnat hela förmiddagen. Jag fattar inte att det kan finns sååå mycket regn i molnen;)

Lite otur det där med rummet, men det ordnade sig ju till det bästa ändå. Vinet smakade nog bra till fisken.

Önskar dig en fortsatt go’ tur!
    Varm kram,
    Lambergsfrua 🙂

11. Ann-charlott skriver:

Hej min vän. Å vad vackra bilder du har hagit på din resa. Skönt att det inte hände något när du ramlade, hade inte varit kul alls. Ha det gott vännen. Kram Ac

12. Madde skriver:

Ser ut som Norge-resan gör dig GOTT!
    Underbara bilder, KRAMAR Madde 😀

13. Znogge skriver:

Jag önskar jag hade haft något i kaffet jag med när vi var på Sicilien! Vilken gräslig tur så var denna i samma stil förstår jag mer än väl…

Så vacker naturen är där. Otroligt härliga bilder!

Ha en fortsatt fin resa!
    Kram

14. skogsnuvan skriver:

Precis samma rutt som jag var med på och till och med samma hotell. Visst är det otroligt vackert efter fjordarna med alla vattenfall. När vi åkte trollstigen var det dimma så vi såg som tur var inte hur brant och krokigt det var. Uppe på toppen sken solen så det var härligt Hoppas du får njuta lika mycket av resten av resan. Kram

15. Sylvia skriver:

Så fint att få följa dig på resan. Norge är ett pampigt land och så fina bilder du visar. Otur med ditt rum men trevligt med en liten kompensation efteråt. Ja,du dessa serpentinvägar känner jag till och det är inte vidare nådigt men det får man ta. :mrgreen:
    Vi hade en strålande midsommarafton men idag nu har vi nästan full storm och regnet öser ner. Inget vidare sommarväder precis.
    Ha det fortsatt gott på din resa. 🙂
    Kram Sylvia

16. Rigmor skriver:

Men nu tror jag att jag nästan smäller av…Hurtigrutten??!! Om jag vinner pengar så…(fast först måste jag kanske köpa en lott…), förstår att det är svårt att med ord beskriva vad man ser och upplever på den turen!! Å snöklädda fjäll i slutet av juni…sååå vackert…bara det inte är här hemma!!
    Ha en fortstat trevlig resa!!