Stora öturen

Idag har jag varit på bussutflykt tillsammans med ca 14 andra turister, de flesta danska, för Ving samarbetar med Spies, men jag hade tur, för det var en svenska som guidade.

Morgonen började lite oroligt, för jag kände mig inte helt ok i magen, så jag gick och åt frukost tidigt så att jag skulle kunna avgöra om jag skulle ge mig iväg eller inte, men magen lugnade ner sig och och strax efter nio gick jag ut och ställde mig och väntade på bussen.

Vi började med att åka till en fabrik som framställer Aloe Vera…

..och det först vi fick lära oss är att aloe vera inte alls är en kaktus utan en liljeväxt.

Sedan fick vi en demonstration av hur man utvinner aloe vera ur bladen på växten. Vi fick även kika in i fabriken och så fick vi givetvis köpa den utmärkta produkten. Jag hade minsann en flaska med mig jag också, så nu kommer jag att bli väldigt len och fin i huden i fortsättningen.

Från aloe vera-fabriken fortsatte vi mot Ajuy på den västra sidan av Fuerteventura och nu känner jag att jag ju borde haft en karta att visa upp, men det får gå ändå.

Ajuy är känd för sina piratgrottor, den svarta lavasanden och det stormiga och vackra havet.

Med i bussen var en äldre ensam dam och hon och jag slog följe under dagen. Hon kom ursprungligen från Finland, men bodde nu i Solna.

Lunch åt vi på en restaurang precis nere på stranden och vi beställde båda fiskfilé och det var en jättefisk. Jag skulle givetvis tagit ett kort av den, men jag var så förtjust över att få lite sällskap och någon att prata med så det blev inget foto taget. Gott var det i alla fall.

När vi ätit färdigt tog vi en promenad upp på berget för att komma så nära piratgrottorna som möjligt.

Nog är det märkligt att någonting kan växa i det sterila stenlandskapet.

På vägen till och från bussen passerade vi den här statyn av en fiskare som sitter och rensar sin fisk.

Efter besöket och lunchen i Ajuy fortsatte vi mot Vega Rio de Palma för ett fotostopp dels av den vackra vyn över omgivningarna, men också för att få titta på jordekorrar.

Jordekorrarna var väldigt söta och väldigt svårfotograferade, för de var hur snabba som helst. Man fick inte mata dem, men guiden hade med sig jordnötter till dem och det var de väldigt förtjusta i.

Utsikten var verkligen väldigt fin.

Sedan fortsatte resan mot Betancuria, Fuerteventuras gamla huvudstad. Den är värd ett kapitel i sig, men det får räcka med några bilder från muséet och kyrkan där.

När vi kände oss nöjda med musée- och kyrkobesök gick jag och min nyfunna vän ner en bit i stan och hittade ett café där vi fick oss en stärkande kopp kaffe innan vi fortsatte färden som nu gick mot Mirador Morro Velosa där vi skulle göra ett sista fotostopp innan vi åkte tillbaka mot Corralejo.

Jag hittade vackra kaktusar där och de måste ju givetvis få vara med på bild.

På hemvägen passerade vi de stora sanddynerna strax utanför Corralejo och här får man ploga sand i stället för snö när stormarna flyttar på de mäktiga sanddynerna. Jag tog några bilder genom bussfönstret.

Så var vi hemma igen och jag är mycket nöjd med min dag och det tror jag att de andra var också. Vi har fått se många vackra vyer och lärt oss en hel del om Fuerteventura.

Egentligen var jag inte speciellt hungrig i kväll,men gick till restaurangen i alla fall och hamnade för en gångs skull bredvid ett svenskt par. Annars är det mest tyskar och engelsmän och dem ger jag mig ju inte i diskussion med hur som helst. Nu fick jag prata med ett trevligt par som varit på Gotland och tyckte om vår ö också.

Vädret idag har varit växlande med ömsom sol och ömsom molningt väder. Jag hoppas att det kan bli en skön dag vid poolen i morgon.

Hälsningar från Fuerteventura!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Det här inlägget postades i Fuerteventura. Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till Stora öturen

1. Agneta skriver:

God kväll, Ingrid!
    Så trevligt att få följa med dig på din rundtur och ta del av den mäktiga naturen. Rean rama månlandskapet. Tänk dig att bo i en liten by omgiven av den karga naturen med bara sand och berg. Glest mellan byarna.
    Fantastiskt att få uppleva en så annorlunda plats. Lite som Lanzarote.
    Så skönt i alla fall att inte hela ön är full av turistanläggningar….ännu i alla fall 😉
    Önskar dig en fortsatt trevlig semester!
    Varm kram, Agneta

• Ingrid skriver:

Ännu finns det mycket ödsliga nejder här, men här i trakterna av Corralejo och likadant i söder byggs det för våld och vägarna satsas det en hel del på. Turismen är ju den största inkomstkällan, för det finns inte så mycket att leva på annars.

2. Laila Östergren skriver:

Så roligt att se bilderna. En del känner jag igen. Ha en fortsatt skön semester och hoppas att du slipper magsjuka.
    Kram.

• Ingrid skriver:

Det där var nog bara något tillfälligt magknip, för nu är det lugnt igen, fast jag känner mig nästan lite förkyld, men det är nog inte så konstigt för folk hostar och nyser lite överallt tycker jag.

3. Gunilla skriver:

Tack för att vi får följa dig på din resa och se alla fina foton. Kram

4. Kusin Göran skriver:

Även ödsliga landskap är vackra. På Fuerteventura är det verkligen gott om sand. Vår guide på Gran Canaria (för länge sen) sa att sanden kommer med vinden från Sahara. Fina bilder – vi längtar efter fler.

• Ingrid skriver:

Det stämmer bra och det är likadant på Madeira. Vi var där när det var sandstorm från Sahara och allting blev täckt av fin gul sand. Bilarna såg förfärliga ut och ur mina skor pyste det sand i flera dagar.
      Kram

5. Det verkar ha varit en väldigt innehållsrik dag – och så kul att du fick lite sällskap både på utflykten och på middagen! Det ser verkligen vackert ut, både det karga landskapet och dom frodiga växterna!! 😆

• Ingrid skriver:

Det är verkligen ett väldigt annorlunda landskap och det är underligt att inte se någon skog alls. Det enda som växer är kaktusar och en och annan palm och dem är de så rädda om, så om någon har en palm på sin privata mark och vill hugga ner den eller flytta den måste man ha tillstånd från myndigheterna.

6. Hillevi skriver:

Vilken tur att du kunde följa med på den utflykten! Underbara, spännande bilder och man förstår att det blåser där.

7. Elin skriver:

Så härlig resa! Tror du det är något för mig och min 4-åriga dotter att åka till? Eller är det inte så barnvänligt? Hittade din blogg av en slump och följer den nu! 🙂

Hälsningar Elin, Norrköping 🙂

Hej Elin!
      Så kul med en ny besökare. du är så välkommen!
      Bor man på hotell med pool är det hur bra som helst och stränderna är inte dåliga de heller, så visst kan man åka hit med en 4-åring.

8. Znogge skriver:

Ser ut att vara en både vacker och spännande ö! Jag har aldrig besökt Kanarieöarna. Inte än i alla fall 😉

Ha det fortsatt bra!

• Ingrid skriver:

Kanarieöarna tycker jag att du ska besöka, det finns mycket vackert och annorlunda att titta på här. Jag har varit på Teneriffa också, men Gran Canaria är nog min favoritö och Las Palmas är en helt fantastisk stad.

9. Lambergsfrua skriver:

Vilken innehållsrik dag du bjuder med oss på och vackra bilder dessutom. Landskapet har en säregen skönhet trots att det inte är så grönt och frodigt. Extra roligt att du hade trevligt ressällskap under dagen. Kanske ni ses igen under de här dagarna.
    De där papegojorna är vackra, men ljudet kan vara oerhört irriterande.
    Ha det fortsatt gott!
    Varm kram,
    Lambergsfrua 🙂

10. Syster Kerstin skriver:

En så härlig heldagsutflykt, så mycket vackra vyer, påminner mycket om Lanzarote !
    Du verkar ju ha fint väder, men jag undrar hur varmt det är , hur många grader?

Ser fram emot nästa rapport,ha det såååå fint.
    Kram K.

• Ingrid skriver:

Det går ju båtturer härifrån till Lanzarote, men jag vet inte om det är så mycket mer att se där. De är inriktade på vulkanbesök och vulkaner har man ju nästan fått nog av.
      kram

11. Suss skriver:

Det var en fin utflykt och så otroligt mycket ni hann med. Aloe är jag väldigt förtjust i, jag har en i kruka här hemma som jag bryter en bit av om jag bränner mig el dyl och stryker på växtsaften. Det är det absolut bästa botemedlet. Jag fick den av barnens gudmor när hon bodde på Teneriffa och hade med mig den hem därifrån. Det var säkert förbjudet, men det visste jag inte då.
    Intressant med papegojan som placerar sig så den knappt syns. Kram!

12. Underbara bilder vilken tjusig natur, tack för att jag fick se det.