Tillbaka på Sturlandet

Så tror jag att en fåröbo skulle ha sagt, i alla fall om han kom till Gotland efter ett besök på Fårö. Jag har alltså varit på Fårö över helgen och firat Fårönatta. Det var två goda vänner här på Odvalds som frågade om jag inte hade lust att åka med dem och det tackade jag ju inte nej till. Och det har varit en fantastiskt trevlig helg.

Här lämnar vi Gotland med färjan för att ta oss till Fårö och när vi kom dit körde vi mot Sudersand, men stannade till vid Friggars där vi drack kaffe. Utsikten därifrån var bedårande vacker. Vi bodde i en liten campingstuga på Strandskogens camping. Det var lite trångt och lite kallt, men för en natt gick det ju jättebra.

När vi fått ordning i stugan åkte vi en sväng och rekognoserade och sedan beslutade vi att åka till Gåsemora för att äta middag där. De första bilderna är från Ebbas/Ebbes där ett stort gäng med mopedister parkerat sina dyrgripar, en del riktigt gamla exemplar. Vi var inne i Ebbes skinnbutik och kollade, men lyckades behärska oss. Tredje bilden är från terrassen på Gåsemora, där vi åt en härlig bufé. Vi satt ute när vi åt förrätterna, men sen flyttade vi in, för det blev lite kyligt när solen gick ner.

18.15 började det gå gratisbussar mellan Sudersand och Broa och då ställde vi bilen och åkte buss i stället. Första stoppet gjorde vi vid Kutens Bensin och där höll man på att rigga för kvällens rockkonsert. Sedan fortsatte vi med bussen till Bygdegården där det var underhållning med musik och dans av en grupp ungdomar. Nu började det bli mörkt, men det var upplyst överallt med marshaller, men det var mycket folk i farten.

Många gick på vägarna bland alla bilarna, det var fullt av cyklister och så då bussarna som gick i skytteltrafik. Alla som steg ombord på bussarna fick reflexband att fästa runt ankel eller handled, för att synas i all trafik och chaufförerna hade ett oändligt tålamod med att försöka uppmana folk att se sig för och vara rädda om sig.

Vi for fram och tillbaka med bussarna flera vändor. Vi var inne på Bergmancentret och på olika loppisar, men till slut lyckades vi slå oss in på Kutens Bensin och få ett bord, så att vi kunde får sitta där och njuta av stämningen. Det var trångt och slamrigt med både jukebox i restaurangen och rockmusik live i nattklubben, det var många mer eller mindre onyktra människor som försökte överrösta varandra, men det var en väldigt vänlig och trevlig stämning. På hela kvällen såg vi inte en enda antydan till bråk och i bussarna pratade alla med varandra, både bekanta och obekanta och alla var överens om att det var en fantastisk kväll.

En kväll som vi avslutade med en midnattsgudstjänst i Fårö kyrka. Det var en väldigt fin avslutning på dagen med mycket vacker sång av Bunge pastoratskör.

00.55 gick sista bussen hem till Sudersand och vi lyckades komma med den. När vi gick på var det inte så många i bussen, men den blev mer än ”knökfull” och knökfulla var många av passagerarna också. Gissa om det var gott att komma i säng i vår ganska kyliga stuga när vi äntligen kom hem.

Söndag morgon, soligt och vackert väder och när vi fixat till oss och städat av i vår stuga och lämnat tillbaka nyckeln åkte vi till Sylvis döttrar och åt frukost där. På deras toalett, där man måste betala 5 kr för att kunna komma in, fanns det här anslaget. När vi ätit färdigt åkte vi en sväng till Skär och så tillbaka till Kutens Bensin för att utforska stället lite närmare i dagsljus.

Nog är det märkligt att man kan bygga ett ställe med hjälp av gammal skrot och gamla skrotbilar, men det här konceptet verkar vara väldigt lyckat.

De här lammen var närmaste granne med Kutens, och visst måste det vara en bild på får när man är på Fårö.

Medan vi väntade på att det skulle bli lunchdags åkte vi och plockade lite lingon. Lingonplockning hör ju också Fårö till! Jag är en ganska dåligt bärplockare, men det fanns goda blåbär, som man kunde stoppa direkt i munnen. Lunch åt vi på Ebbas och sen åkte vi till Gåsemora och tog några kort där. Det är en imponerande gård och en riktigt fin restaurang.

På dagens program stod också ett besök i Fårö kyrka och Ingmar Bergmans grav. Tanken var att vi också skulle försöka hitta hans gård, men vi missade den. Och det känns faktiskt inte som det gjorde så mycket.

Nu lämnade vi Fårö och åkte en sväng över Lergrav och Rute, sedan till Lärbro och därifrån till Visby, där vi var och fikade på Norrgatt innan vi ställde kosan mot Klintehamn.

2012-09-16 17:05, Trafikkontroll, Gotlands län

En trafikkontroll har genomförts på Lv 140 (Toftavägen) strax söder om Visby. Där fick 35 personer lämna utandningsprov och alla dessa klarade det utan anmärkning.
Organisation
Polismyndigheten Gotland

Jodå! Chauffören fick visa körkortet och blåsa och givetvis fick han godkänt!
Tack Britt-Marie och Sven för en trevlig helg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Det här inlägget postades i Glädje, Utflykter och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

29 kommentarer till Tillbaka på Sturlandet

1. Janne skriver:

Det ser ut som du haft det trevligt Ingrid. Ha det bra !

2. Janne skriver:

Ingrid ! jag skulle bli mycket glad om jag fick vara med i din lista över bloggvänner på fastlandet. Vet du vad ? I mitt släktträd så är det en massa folk som kommer från Fårö på 1500-1700 talet så lite gotlänsk är jag ju He He !! 😀 😀

3. Znogge skriver:

Vilken trevlig helg du har haft! Det verkar finnas så mycket att se och uppleva på din ö.

Kram och god natt!

4. Ann-Marie skriver:

Det var en trevlig rundvandring från Fårönatta vi fick vara med på tack vare Dig.
    Jag undrar i mitt stilla sinne hur det kan vara att jag alltid lyckas arbeta då det är denna begivenhet.
    Härligt med trevliga grannar som bjuder in.
    Kram.

5. Kicki skriver:

Vilken trevlig och innehållsrik resa. Tack för alla talande bilderna 🙂
    Kutens Bensin, vilken grej!
    Det var en rejäl färja som går till Fårö. Hur lång tid tar den överfarten?
    Kram

6. Anita Brehlin skriver:

Den pensinmacken var vi på och åt pannkakor och som sagt. Att göra något av gammalt skrot och få till det så bra. Bara att komma på det. Är det inte fantastiskt. Så roligt att höra att ni hade kul ochb jag känner ju igen ställena för vi var en hel dag på fårö ifjol sommar.
    Ser ut som om sommaren är kvar hos er. Här var det en fin höstdag igår även om löven nu är gula och det finns ett kalldrag i luften. Ha en bra vecka

7. Aaah, sådant härligt ställe det där Kutens Bensin verkar vara.
    Fårö förknippar jag, finlandssvensk författare som jag är, med Bergman. Men visst förstår jag att ön är mycket annat också.
    Namnet Bygdegården är väl rätt allmänt, men kändes kul att läsa det ändå, då vi också har en sådan i Lovisa 🙂

• Ingrid skriver:

Vi var inne på Bergmancentret, men gick inte runt och tittade på samlingarna. Det kändes inte som rätt tillfälle, när det var så mycket annat som väntade. Det får bli en annan gång.
      Bygdegårdar, eller Hembygdsgårdar finns det i så gott som alla socknar på Gotland.

8. Inger Johansson skriver:

Hej!
    Vilken helg Du varit med om!!! Det var roligt att slå följe med Dej genom Din berättelse och med Dina härliga bilder! Fårö är ju en fantastisk ö, ja hela öriket där Du bor är speciellt!
    Kram Inger

9. Raija skriver:

Vilken trevlig helg du haft. Fina bilder och kul att läsa vad du varit med om. Skrotbilderna var riktigt fina, även om det är konstigt att de kan ha ett ställe som ser ut på det viset.

10. Eleonora skriver:

Vilken fantastisk resa du har gjort med dina rara grannar! Och bilderna är så klara och fina. Tänk vad det händer mycket trevligt i ”dina” trakter. Sköt om dig och må så gott! Kram

11. Rigmor skriver:

Vilken underbar helg du haft!! Å vilket trevligt arrangemang på Fårö, det verkar som hela Gotland var där och roade sej!! Det ska gotlänningar till för att det ska genomföras…det är då klart!! 2006 var vi över till Fårö, hela tjocka släkten efter bröllopet. Å då var det picknick på Sudersand. Underbart väder, underbar strand, sååå många fina bilder blev det där!! Resten du berättade om, det missade vi totalt, vi bara satt där i sanden och njöt, gammal som ung. Så nästa år, då får det väl bli en tur över igen, och kolla in alla intressanta ställen du berättade om!!
    Ha en fin måndag, här blåser det som sjutton och det har fortfarande inte riktigt bestämt sej för om det ska regna också eller om solen ska få en liten chans.
    Kram kram

• Ingrid skriver:

Jag har faktiskt bara varit på stranden på Sudersand en gång och då var jag enormt immponerad. Det kändes som om man var på någon medelhavsstrand.

Det finns verkligen mycket att se på Fårö, det upptäkte jag i helgen. 😉

12. Hejsan Ingrid !

Vad Du har varit med om mycket.Och kul hade Du ! Jag kom ju inte in på Din sida, så jag har inte haft någon koll alls.På vad som skett.

Jo helgen gick ju fort över.Jag oroar mig mest över Prinsen, men nu skrev jag till en på FB som har en väldans massa katter de med blåa ögon. Hon tyckte inte jag skulle oroa mig. Kanske Prinsen känner det. vem vet.

Gläder mig åt att Du tar vara på tiden och
    roar Dig för fullt och visar oss fina bilder.

Kram och tack Majsan

13. Laila Östergren skriver:

Vilket härligt referat av fårönatta. Det lockar. Vi får väl se i nästa år om det kan bli av.

14. Bosse Lidén skriver:

Tusen tack för att jag fick läsa detta inlägg. Vilket äventyr du var med om. Vilka intensiva timmar. Jag har förstått att det är något över det vanliga. Nu fick jag mer kött på benen.
    Synd jag inte bodde på Gotland när jag var ung och frisk. Det är inte ofta det händer att vi är uppe till midnatt längre.