Toscana 13-22 oktober 2012

Jag ska försöka göra en sammanfattning av resan, för det har varit lite rörigt med inlägg via mobilen och laptopen, men jag tror att det ändå framgått att den här färden har bjudit på många äventyr. Nu tar vi det dag för dag:

Dag 1 lördag, Gotland-Rostock:
Tidig uppstigning var det verkligen den här lördagen och klockan ringde 03.30, för redan klockan 05.15 skulle jag vara i Lye och dit är det nästan 4 mil att köra. Det är närmare till Visby, men i Lye får man ju gratis parkering och så har man givetvis större möjlighet att välja sittplats och jag fick verkligen en bra plats på första parkett bakom chauffören Per-Axel. Det var kallt på morgonen och bilarna på parkeringen var fulla av frost, det är gott att ha garage minsann. På vägen in till Visby visade bussens termometer att det var -2°.

När vi kom till Visby stod det massor av folk och väntade och bussen blev full till sista plats, eller rättare sagt, det fanns en plats ledig bredvid mig, men där hade Per-Axel all sin packning.

Båtresan gick bra och sedan fortsatte vi med bussen mot Växjö där vi skulle hämta upp vår reseledare, Malle Granlund. Sedan gick färden vidare söderut genom Sverige mot Malmö och Öresundsbron, genom Danmark och så färjan från Gedser över till Rostock, där vi checkade in på hotel Citymaxx.

Utsikten från mitt hotellfönster på morgonen, kyrktornet tillhör Petrikyrkan

Dag 2 söndag, Rostock – Langenbruck:
Efter en god frukost fortsatte vi vår resa klockan åtta på morgonen med Langenbruck som mål. Det blir långa dagsetapper på de här resorna, men vi pausade ofta för busskaffe, lunch och så nytt busskaffe på eftermiddagen. Bussen var ju fullsatt, så det tar ganska lång tid när 50 personer ska gå på toa och få i sig något att äta, men resan flöt på bra ändå tills vi närmade oss hotellet.

Per-Axel är ju en modern man, så han använder GPS för att hitta när det är adresser som han inte känner till. Han har till och med två olika för säkerhets skull. Det var bara det, att när vi lämnat motorvägen för att ta av mot hotellet Am Wald-Gasthof Sankt Kastl visade båda den här GPS-arna vägen mot en viadukt som bara var 3,3 m och bussen är 3,9 m. Det var bara att backa på den smala vägen tills vi kom fram till en avtagsväg, där bussen gick att vända och i samma stund som vändningen var gjord kom en bilist och frågade om han kunde hjälpa till. Det var en riktigt hjälpsam man som körde före och lotsade oss rätt, rakt ut i skogen på en liten smal skogsväg och minsann, där låg hotellet. Det gjorde verkligen skäl för sitt namn Am Wald, som väl betyder i skogen.

Det var ett väldigt trevligt Gasthaus, med fina rum och jättesköna sängar och där fick vi en riktigt god middag och en god frukost också innan vi åkte iväg, tidigt som vanligt.

Dag 3 måndag, Langenbruck – Motecatini Terme
Det blev en riktigt äventyrlig dag, men bilolyckor, långa bilköer, regn som övergick i snö, långtradare som kanat över vägen och årets första snöplogar. Mer om dagen finns att läsa i inlägget Karlssons Äventyrsresor.

Hotel Da Vinci

Da Vinci hette hotellet där vi bodde i Montecatini Terme. Det är ett fyrstjärnigt hotell, med fina rum, välstädat och prydligt och med en vacker reception och fina sällskapsutrymmen, där vi tog oss en kaffe eller en drink i baren då vi samlades efter middagarna på kvällarna och satt och pratade, men i matsalen var det många som kände sig lite missnöjda.

Vid morgonens frukost fick man en matsedel med olika alternativ på förrätter, varmrätter och efterrätter och där skulle man kryssa i vad man ville äta på kvällen. Det var lite svårt för en del att förstå och det blev lite rörigt de första kvällarna med servitriser som blev irriterade och sura.
Ville man ha vin till maten kunde man beställa en flaska, dricka det man ville ha och sedan skriva på sitt bordsnummer, så fick man dricka resten dagen efter. Också där blev det rörigt. Man fick fel flaskor, eller ingen flaska alls och var tvungen att säga till. Vid utvärderingen av hotellet var det nog många som satte ”sur gubbe” på servicen i matsalen. Och det blev nog ”sur gubbe” för maten också, för den var inte särskilt god.

Första morgonen rekommenderade jag mina bordsgrannar att välja Saltimbocca som kvällens varmrätt, men sen höll jag tyst och försökte bara hjälpa till med översättningar från italienska till svenska. Jag tycker att det var jättetråkigt att maten inte höll samma standard som hotellet i övrigt, för jag har ätit så mycket god italiensk mat tidigare och nu fick många av mina medresenärer en väldigt felaktig bild av den.

Dag 4 tisdag, till Pisa:
Frukost klockan åtta och avfärd först klockan 9.30 – idag var det verkligen sovmorgon! Pisa ligger väster om Montecatini Terme och det var bara lite drygt 8 mil dit. Där besökte vi Det lutande tornet och Domen vid Piazza dei Miracoli. Det lutande tornet är drygt 54 meter högt och det började luta redan vid byggandet på 1100-talet på grund av bristfällig pålning i blåleran. Det lutade faktiskt mycket mer än jag föreställt mig. Jag har inte riktigt litat på bilderna jag sett.

Det blev en riktigt trevlig dag med mycket vackert att titta på, en tur med häst och vagn tillsammans med Per-Axel och en god lunch innan vi fortsatte till Lucca, en liten stad, där vi drack busskaffe och besökte ett varuhus.

Bilder från Pisa finns HÄR

Dag 5 onsdag, Florens
Till Florens åkte vi tåg och det var ju roligt för oss gotlänningar som inte har några tåg längre. Till Florens var det ca 10 mil och resan tog ungefär 50 minuter och framme på stationen mötte vår stadsguide Catrin, en svenska som bott i Florens i 25 år. Vi fick hörsnäckor och sedan gick vi iväg på en ungefär 3 km lång promenad.

Catrin var jättetrevlig och berättade massor om ”sin” stad och dess historia. Efter besöket vid katedralen Basilica di Santa Maria del Fiore fortsatte vi fram mot floden Arno och Ponte Vecchio.

Ponte Vecchio (Den gamla bron) är en bro från medeltiden känd för sina butiker (mestadels guldsmeder) vilka ligger längs med hela bron. Ponte Vecchio är också Europas äldsta segmentvalvbro.

Florens är ju konstens huvudstad och dit har konstnärer från hela världen samlats för att se vad de stora mästarna som Leonardo da Vinci, Michelangelo och Boticelli m fl presterat.

Nu började det bli dags för lunch och vi skildes från Catrin för en stund. Vi var några stycken som gick och åt på ett ställe som hon rekommenderade. Dyrt blev det, men väldigt gott och trevligt. Solen sken, det var varmt och skönt och vi satt och vilade oss i skuggan under parasollen.

Efter lunchen delade vi upp oss, för några ville gå och shoppa och andra ville gå till Uffizierna, familjen Medicis gamla kontor, som idag är ett alldeles fantastiskt museum. Klockan två kom Catrin tillbaka för att guida oss där också. Vi var 22 stycken som ville vara med, så det kom en svensk guide till, som tog med sig halva gruppen.

Jag är ju inte så bevandrad i konstvetenskap varken när det gäller gammal eller modern konst, men Catrin kunde verkligen beskriva vad det var vi såg på ett otroligt medryckande sätt. Gladast är jag för att jag fick se Boticellis Venus födelse och Våren, för de målningarna har man ju sett på bild så många gånger och jag hade inte trott att de är så stora och otroligt vackra som de är.

Man fick inte fotografera i museet, men man fick fotografera genom fönsterna ut över Arno och Ponte Vecchio.

Givetvis hann vi bara se en bråkdel av konstverken och salarna (det finns 44 salar), men jag är väldigt glad att jag valde Ufizzierna i stället för shopping. Klockan fyra var guidningen över och vi skulle åka tillbaka till Montecatini Terme.
När vi kom fram till Montecatini Terme hade jag så ont i fötterna, så jag visste nästan inte hur jag skulle kunna gå från stationen till hotellet, men efter ett fotbad och andra skor var jag ”fit for fight” igen.

Dag 6 torsdag, Vinprovning i Romola
Dagens utflykt gick till den lilla orten Romola utanför Florens där Linda Sandqvist från Grums i Värmland och hennes italienske man driver vin- och olivgården La Querce, där de även hyr ut semesterlägenheter.

Linda och hennes man mötte oss på terrassen där de bjöd på ett glas vitt vin och berättade om Chiantilandskapet och omgivningarna som bredde ut sig framför oss.

Sedan gick vi en vandring i vinfältet och så fick vi reda på hur man skördar oliverna och framställer den fina jungfruoljan. Allt man tillverkar på gården är ekologiskt odlat.

Efter vandringen fick vi gå ner i vinkällaren och se på de stora ekfaten med Chianti Classico.

Nu var det dags för lunch och vi fick en härlig toscansk delikatesstallrik, vi fick smaka på rosévinet, en vanlig Chianti classico och även en Riserva från 2008 och som avslutning fick vi en bit pecorino (fårost) med kastanjehonung. Och så måste vi ju provsmaka jungfruoljan också och den fick vi på en skiva stekt bröd. Och sedan fick vi som avslutning smaka på deras grappa, innan det var dags att besöka gårdsbutiken. Jag köpte med mig fyra flaskor av Riservan, allt vi handlade kördes till bussen med bil och vi kom vinglande efter. 😉

När vi kommit hem klädde vi om och gick till poolen för att sola och bada. Sommarens sista och mitt första bad för året!

Dag 7 fredag, Montecatini Terme
Fredagen var ledig dag och vi roade oss på olika sätt. Började dagen med att åka med bergbanan upp till den gamla stadsdelen, shoppade, åkte sightseengtåg runt i stan och gick på museum eller satt bara och slappade, solade och tog det lugnt.
Vad jag gjorde kan du läsa HÄR!

Dag 8 lördag, Montecatini Terme – Ingolstadt
Frukost klockan 7, bussen skulle packas klockan 7.45 och 8 skulle vi ge oss av. Och vi kom iväg planenligt, men ett kvarglömt bagage, som innebar att vi fick vända tillbaka ställde till det och dagen blev väldigt lång. Vi var inte framme på Art Hotel Pfeffermühle förrän klockan var över nio. Där fick vi en härlig middag och sen var det på huvudet i säng.

Morgon och dags för avfärd igen.

Dag 9 söndag, Ingolstadt – Rostock
Det var en dimmig morgon och det regnade lite lätt när vi gav oss av vid åttatiden som vanligt, men solen bröt fram och det blev riktigt vackert. På vägen berättade Malle, vår reseledare, om gamla Östtyskland och om den eftertraktade bilen, Trabanten, som man, om man var en skötsam och partitrogen arbetare, kunde få köpa efter några års väntan och plötsligt fick vi se den här lilla bilen – en Trabant.

Trabbyn, som den kallas, var så renoverad och fin där det rullade fram på Autobahn.

Vi hade som vanligt flera trevlig stopp på vägen och vid 6-tiden var vi framme vid vårt hotell i Rostock, Elbotel, där vi fick en god middag och väldigt fina rum. Men den kvällen blev det inget minglande med resekamraterna, för nästa dag var det väckning redan klockan 5.30, frukost klockan 6 och avfärd 7, för nu skulle vi och shoppa igen på Calles Word. Och sen bar det iväg till färjan och vidare färd mot Sverige.

Utvärdering:
Det har varit en väldigt trevlig resan och det som kanske verkar jobbigt och äventyrligt har alla tagit med gott mod. Per-Axel Karlsson är en duktig chaufför, otroligt trevlig och underhållande och han gör allt han kan för att alla ska vara på gott humör och ha det bra och reseledaren Malle Granlund är också väldigt omtänksam och duktig och hon gav oss lärorik och värdefull information under resans gång, spelade trevlig musik, höll tävlingar och passade upp oss med dricka när törsten blev för svår.

Jag har väl inte direkt fått några nya vänner, men nya bekanta och jag har känt mig som en del i gänget och har känt att jag kunnat slå mig ner och prata med vem som helst.

Det är ju egentligen en helt ny erfarenhet för mig, för tidigare var ju alltid Åke den som tog kontakt med andra och jag liksom bara hängde med. Åke var ju så social och älskade att prata både med kända och okända människor, medan jag väl varit lite försiktigare.

Men man lär sig!!

Tack för alla kommentarer jag har fått under resans gång! Alla är lästa, även om de inte är besvarade.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Det här inlägget postades i Toscana och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

41 kommentarer till Toscana 13-22 oktober 2012

1. Gerd skriver:

Välkommen hem, säger jag igen och jag kan bara konstatera, att du varit i det vackra Toscana, det Toscana som jag älskar. Jag var också till Pisa, jag var till en annan vinodling, Paulas vingård, Brunello di Montalcino. Jag vet inte om den finns längre.
    Jag har ju varit borta och gjort som jag ville, det skadar inte, att få hålla i grepen själv, man växer!
    Pilgrimskramar Gerd

2. Maj B Berggren skriver:

Vilken fin resa du varit med om! Jag har själv gjort bussresor och varit i Florens två ggr men det har varit sommartid på ordinarie semester. På tog för varmt och massor av turister överallt. Jag har stått i kö åtskilliga timmar för att komma in på Uffizierna men aldrig hunnit på de lediga timmar vi haft till vårt förfogande. 👿 😥 Det måste ha varit en upplevelse!!
    Jag har läst konsthistoria och hade räknat med ett besök där. Grattis till en trevlig reseupplevelse. //M

3. Anna skriver:

Hej Ingrid!
    Det är alltid kul att läsa om vad du hittar på när du är bortrest eller när du är hemma på Gotland.
    Jag tycker att du är så modig som ger dig iväg på resa på egen hand. Jag är ca 30 år yngre än dig och hoppas att jag också ska bli så modig när jag ”blir stor” :D. Du inspirerar!
    Anna i Blekinge

4. Karlavagnen skriver:

Whoho! Vilket lååångt inlägg och så trevligt du verkar ha haft det!!! Härligt att läsa!!! Kram!

• Ingrid skriver:

Jag vet att det blev lite långt, men jag ville ha en sammanfattning. Kanske mest för min egen skull, men givetvis är det kul om någon annan tycker att det är trevligt att läsa det också. 😉

5. Lisbeth Öhlin-Petersson skriver:

Vilket resereportage. Det känns nästan som om man var med själv. Jag blir så avundsjuk på dig som kan göra detta, uttrycka dig rätt och ha rätt bilder. 😆

6. Ann-Marie skriver:

Hej Ingrid!
    Det var en fin berättelse och roligt att Du var nöjd med resan, tror inte att jag skulle ha klarat av den med så många tidiga mornar. Jag behöver lång tid på mig för att få igång rörelsepaketet.
    En resa med Karlsson har jag gjort så jag vet att han kan underhålla och att han alltid håller humöret uppe trots en och annans gnäll.

7. Lambergsfrua skriver:

Så trevligt jag har haft det nu, när jag följt dig än en gång på resan. Jag förstår att det tar tid för dig att smälta alla intryck, Underbara foton och otroligt internsant reseskildring. Det känns som att jag har fått vara med dig på resan. Tack!
    Varm kram,
    Lambergsfrua 🙂

8. Såna fina bilder! Jag ska läsa hela reseskildringen så fort jag får lite tid över.
    Det där med att stiga upp 3.30 är rätt kämpigt tycker jag… man hinner ju inte somna ordentligt o är sedan orolig att missa väckningen 🙂

9. Znogge skriver:

Vilken trevlig resa! Tack för att vi fick hänga med och ta del av den. Synd att maten var så där för min bild av italiensk mat är att den är väldigt god. Men det finns alltid undantag…

Kram

10. Kicki skriver:

Tack för en medryckande reseskildring. Jag har följt dig nästan dag för dag.
    Jag är imponerad av din företagsamhet att åka på så långa bussresor. Undrar var du bär av härnäst.
    Det var ju synd att det bara blev ett enda bad.
    Välkommen hem, nu är det väl bara att invänta snön, men den har ju du redan upplevt på resan.
    Kram/Kicki

11. Anita Brehlin skriver:

Så roligt att få följa din resa och jag blev glad att du gjorde den här sammanfattningen idag. Florens och all konst måste ha varit fint att se i verkligheten. Synd att ni inte fick så bra mat för italiensk mat brukar ju vara något alldeles extra. Välkommen hem i alla fall även om vädret här varit rent förfärligt den här veckan åtminstone här

• Ingrid skriver:

Florens kan jag verkligen rekommendera, åtminstone den här årstiden när det inte är så varmt.
      Vädret här hemma vill man helst glömma. Jag önskar nästan att man kunde gå i ide. 🙄

12. Iréne skriver:

Välkommen hem, och tack för en intressant reseberättelse

13. Anne-Lie skriver:

Tack för att du guidade mig genom din återberättelse här på bloggen. Nu har jag varit med på samma resa som du :)Vilken fantastisk resa du gjort. Tack för att du delade med dig av din reseskildring och dina vackra bilder.
    Kram!

14. Pia skriver:

Så roligt att läsa om din resa och Välkommen hem 😀

15. Allt under resan verkar ha varit väldans trevligt – förutom restaurangen på Hotel Da Vinci. Tänk att det alltid ska var något/några som inte är bra. Man undrar ju också; Hur tänkte personalen? Jobbar man i ett serviceyrke så måste man ju gilla att ge service. Det hotellet lär väl dock aldrig mer få några bussresenärer från Gotland!? 👿
    Ni verkar också ha hunnit med en otroligt massa under dom här dagarna. Och det är ju trevligt, även om jag personligen har lite svårt för det här med grupputflykter. Det brukar bli så opersonligt och väldans stressat, men det verkar som om ni inte hade sådana bekymmer? Ni hann ju t.o.m. med att bada!!! 😉

• Ingrid skriver:

Är man lat som jag, så är gruppresor väldigt bekvämt. Allt är serverat, bara att svälja och ta emot. 😉
      En viss stress får man stå ut med, men när man väl är på plats är det ju frivilligt att åka med på utflykterna.

16. Vilket reportage !
    Storartat !
    Som en liten bok berättar Du hela Din resa.

Tycker nog det var ett pressat schema, för att hinna
    med allt.
    Var Du aldrig trött.

Tack Ingrid för en enastående resa som jag ska ”åka” flera gånger
    det är mycket att insupa och smälta.

Kram Majsan

17. Sylvia skriver:

Välkommen hem Ingrid!
    Så roligt att läsa hela reseskildring dag för dag och se dina fina bilder. Florens reportage,där många bilder kändes bekanta, en stad som jag skulle vilja uppleva en gång till.
    Hoppas du är riktigt nöjd med din resa även om det blev lite si och så med det italienska köket.
    Kram kram Sylvia. 🙂

• Ingrid skriver:

Jag är verkligen nöjd med resan och hoppas att det framgår av reportaget. 😀

Vi åt mycket gott ändå, även om maten just på hotellet inte var toppklass, vilket man väntade sig på ett fyrstjärnigt hotell. 🙁

18. Beppan skriver:

Oj så många fina bilder och intressant läsning!!
    Du borde bli reseskribent….!
    Många intryck att smälta nu förstår jag.

19. Eleonora skriver:

Först och främst – välkommen hem!
    En så fin och lång berättelse om din resa och tack för alla bilder som förgyllde orden.
    Jag måste ge dig en eloge, som du har anpassat dig och tagit kontakt med de övriga medresenärerna så frimodigt och lättsamt – det som Åke tydligen stod för tidigare. Men man lär så länge man lever och när man upptäcker att ingenting är farligt, så går det lättare och lättare att ta kontakt med andra personer. Men frimodig och frisk har du varit med detta!!!
    Njut nu av att vara i hemmets vrå igen. Stora kramar

20. Doris skriver:

Låter som du haft en toppenresa, fint att du orkade resa ”ensam” ”