Utflykt till Siracusa

Igår norrut, i dag söderut. Det blev tidig uppstigning i dag, för bussen gick redan 7.35. Jag har varit på en guidad tur till Siracusa förut, men det är jättelänge sedan, så det passade bra att fräscha upp minnet lite och mycket hade förändrats, eller också är det mitt minne som sviker mig.

Vi möttes av en engelskspråkig guide, men det gjorde inte så mycket, för hon var lätt att förstå och alla årtal hon rabblade kommer man ändå inte ihåg vilket språk hon än hade talat. Det är en ganska lång bussresa, men landskapet man åker genom är väldigt vackert med stora åkrar och fruktodlingar. Här odlas blodapelsinerna vi äter till jul. Vi var bara 20 gäster i bussen, så allt gick lätt och smidigt vid första busstoppet, strax innan vi var framme vid ett av huvudmålen för dagen.

Vår guide Martine berättar om den grekiska teatern som rymde över 5000 åskådare.

Grottan Dionisos öra är ett märkligt ställe. Den är inte djup, men väldigt hög och högst uppe i spetsen kan man se dagljuset från teatern. Akustiken är magnifik! Latomia del Paradiso var en gång ett stenbrott där straffångar slet ont. I dag är det en grönskande trädgård.

När vi lämnat den arkeologiska utgrävningen fortsatte vi till den stadsdel i Siracusa som heter Ortigia. Den är en ö ca 900 m lång och 600 bred och den har tre broar. Där skulle vi ta en promenad och besöka den katedral där helgonet Lucias altare finns. Man kan se en stenstaty av henne, men helgonstatyn är dold bakom altaret och tas bara fram en vecka i maj och så i december på Luciadagen.

På vägen till katedralen passerade vi Plaza Archimedes med den vackra fontänen där gudinnan Diana står staty i mitten.

Katedralen och i förgrunden Martine som pekar och berättar om hur vi ska gå och vad vi kan göra på vår lediga tid.

Luciaaltaret, där man även kunde lämna ett bidrag för att stödja firandet av helgonet.

Så blev det lunchdags  och då lämnade jag katedralen och gick tillbaka mot bron. Jag passerade en restaurang som såg trevlig ut och där gick jag in. Det var varmt som bara den ute, 32 grader påstod mobilen, och där inne var det härligt svalt, så där parkerade jag och beställde en öl och en tallrik Tagliatelle di Siracusa, som var tagliatelle med tomater, oliver, ärtor och basilika. Mycket gott! Efter en espresso var det sedan dags att gå tillbaka över bron till bussen för hemfärd.

På bron var det en vacker flaggparad och den svenska stod sig väl i konkurrensen och….

…på andra sidan bron står det ståtliga fd posthuset, som nu byggs om till ett femstjärnigt hotell. Mannen bakom det hela har Eva arbetat för under många år. Han är över 80 år, men som syns still going strong.

En trevlig och händelserik dag och ännu är den inte slut, för den här sista kvällen ska vi äta middag på favoritstället, La Spelonca.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Det här inlägget postades i 2016. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Utflykt till Siracusa

1. Znogge skriver:

Vilken trevlig utflykt! Vi var på exakt samma när vi var på Sicilien och min nolla firades med just den turen. Enda skillnaden var att vi hade 42 grader när vi var i Siracusa så det var snudd på olidligt. Vi hade två svenska guider från Fritidsresor och jag minns att de var mycket kunniga.

Serverar La Spelonca fortfarande svärdfiskrulladerna? Husses favorit när vi åt där…

Kram

2. Åh, så roligt att se de bilderna också! Vi var förstås också på en guidad tur till Siracusa när vi var på Sicilien. Jag tittade i fotoalbumet från den tiden och kände igen mycket. Vår guide berättade, att ingen fånge någonsin kom ut från det där stenbrottet vi Dionysos öra, om han inte kunde recitera någon gammal grekisk filosof.
    Hoppas att du får en trevlig kväll på La Spelonca!
    Kram, Monica

3. Lambergsfrua skriver:

Tack för att jag fick följa med på en trevlig utflykt till Siracusa. Värmen var kanske lite besvärande, men restaurangbesök inomhus lät klokt.
    jag är säker på att kvällens avskedsmiddag blev lyckad – men tänk så fort en vecka går!
    Varm kram!
    Lambergsfrua 🙂

4. Skogsnuvan skriver:

Så trevligt det såg ut och jag har bara en fundering. Med all den där härligt goda italienska maten borde du gå upp i vikt om du stannar mer än en vecka men det gör väl ingenting för du är ju så smal.

5. Så fint att du ännu har möjlighet att resa och orkar. Nya upplevelser och möten berikar livet.
    Och vi som inte varit där eller inte kan åka dit just nu får uppleva nya platser via din blogg!
    Kram!

6. Kicki skriver:

Min förra kommentar har försvunnit. Jag vet inte varför det händer då och då.

Du är så duktig på att ta vara på din resor och hinner med så mycket av både det ena och det andra.
    Nu hoppas jag att hemresan blev bekväm och utan förseningar.