Vårens utflykt till Sudret

Först av allt tog vi en sväng till Klintehamn för att tanka och för att kolla läget på svanfronten.

Svanen låg lugnt var på sitt bo, trots att en liten båt lagt till precis nere vi slipen och trots att två karlar passerade redet med bara ett par meter, när de gick ner till båten, där de ställde sig och pratade.

När vi tankat fortsatte vi mot Hemse och sedan söderut. Jag vet inte om det är ovanligt mycket syréner i år, eller om vi inte varit ute och åkt just den här tiden, men det är en otroligt blomsterprakt nu. På sina ställen väller de stora syrénhäckarna ut över vägen.

Syrénerna döljer nästan husen ibland

Vi tog god tid på oss och körde ner till hamnen i Burgsvik och tittade innan vi fortsatte ner till Kättelviken och Hoburgen.

Hoburgsgubben anno 2011. ”Can you please tell us where we can find the old man” frågade några tyska turister och såg en aning förvånade ut när jag pekade upp mot den här stenformationen med den gulmålade näsan.

Nu var det dags för mat och vi gick upp mot restaurangen

Här sitter Åke och beundrar utsikten medan vi väntar på maten. Det var mycket folk, men vi lyckades få ett bord och på Majstregården är de väldigt effektiva.

I köket gick det undan och ett gäng duktiga ungdomar serverade och plockade undan disk i rasande fart. Stolarna ställdes tillrätta i raka led, borden torkades av och all disk försvann, så fort någon gäst reste sig och lämnade bordet.

Vi beställde slottsstek och Majstregården är en av de få restauranger där man får maten serverad i karotter. Snabbt gick det, vi hade nästan inte hunnit ta sallad, så stod en liten söt servitör redo med vår mat. Maten smakade bra och sedan avslutade vi med en mjukglass i kiosken innan vi vände hemåt.

Våradonis fick vi inte se några, för de var redan utblommade, men vi fick se så mycket annat vackert i stället, så det gör då rakt ingenting.

Bilderna är klickbara ifall du skulle vilja se dem ännu större!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Det här inlägget postades i Utflykter och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Vårens utflykt till Sudret

1. Tina skriver:

Låter som om ni haft en riktigt trevlig dag ;o))

Tycker oxå att det är mycket syrener i år. När vi körde till Uppsala härom dagen så reagerade både systerdottern och jag på det.
    Här hos mej har dom varit lite sena men det gör inget, för den som väntar på något gott väntar ju aldrig för länge…. ;o))

2. snawitz skriver:

Jättefina bilder, speciellt den med syrener
    Det är en av mina favoritblommor och de luktar underbart

3. skogsnuvan skriver:

Vilka syrener! Jag har aldrig sett något liknande. Här är häggen utslagen men hos mig slår nog inte syrenerna ut förrän till midsommar men man ska ha något vackert att titta på då också.
    Jag har varit dålig på att läsa bloggar den här veckan. Drunkningsolyckan har liksom tagit lite energi. Tänk dig vilken mardröm att simma iland svimma och när man vaknar ligger ens man död på en klippa och man får vara på ön i 3 dagar utan att kunna tillkalla hjälp pga stormen. Jag blir ledsen för att jag inte hörde henne. Det är inte mer än 7-8hundrameter till min strand.

• Ingrid skriver:

Ja du, den där kvinnan har gått igenom rena mardrömmen. Måtte hon ha vänner och få hjälp för att klara chocken efter den hemska olyckan.

Inte att undra på att du känt dig nedslagen och ledsen, men du kan ju inte klandra dig själv på något sätt.
      Kramar

4. Margareatha skriver:

En trevlig utflykt till en trevlig del av Gotland. Som jag skrivit tidigare så hade vi ett Fritidshus mellan Vändburg och Holmhällar i några år men som vi sålde eftersom det vlev lite jobbigt med två hus att hålla reda på. Saknar dock den fina miljön

5. Ailas skriver:

Sådana där kortare utflykter tycker jag är jättetrevliga! Det blir avkoppling och variation samtidigt som man ändå sover hemma.

Jag är så fascinerad av de där svanarna som har sitt bo så nära människorna! Må det hela gå väl!

Trevligt att få följa med er på tur, nu ska jag ta en liten kvällspromenad i den sköna kvällen. Det har varit en dag helt i min smak.

Kram och sov gott!

6. Gun skriver:

Tack för att jag fick åka snålskjuts på utfärden i form av fina bilder. Jag är så lyckligt lottad att jag har barn och barnbarn nära, dottern med familj flyttade nyligen härifrån till Kimito men det är ju inte världens ände. Sonen, sessan pappa och mamma med, bor bara fem mil härifrån. Och nu när pensionsansökan är klar skall jag söka mej ännu närmare. Flyttade till Kyrkslätt för jobbet och har alltid sagt att jag söker mej härifrån när jag blir pensionär, och nu händer det ju snabbare än jag hade tänkt. I morgon skall vi åka tåg när jag för hem henne, det ser hon fram emot.

7. elisabeth skriver:

Vilken härlig tur ! Den skulle man vilja varit med på 🙂 Korten inrymmer så mycket, mycket syrener, mycket mat, mycket sommar, mycket sten, mycket utsikt……. har jag glömt nåt 🙂 jaa men nu är det väl i alla fall sommar. Tack för att du visade så fina kort. Ha d bäst, på återseende !

8. Sofia skriver:

Åh vilken härlig dag ni har haft!
    Snart, snart, snart får jag äntligen återse min kära ö – och i synnerhet sudret som känns mest hemma. (Om jag finge skulle jag köpa hela suderudden och bara ha som min! ;))
    Härligt att ni har så mycket syren-njutning kvar framför er därhemma! Här har de nästan blommat över redan. 🙁 Åh som jag älskar försommaren, då är livet som bäst! 🙂

Kram till dig och Åke

9. Agneta skriver:

God kväll, Ingrid!
    Tack för en underbar utflykt på Gotland 🙂 Tekniken är bra ibland!
    Jag gillar också dagsturer för visst är det gott att sova i den egna sängen.
    Måste vara toppen att kunna ”turista” nu innan ön invaderas, för då blir det väl ståhej som vanligt. Denna tiden är väl allra bäst också, lagom varmt för att sitt i en bil och blomsterprakten är underbar att beskåda efter den långa o kalla vinterna vi haft.
    Jag önskar dig en trevlig Pingsthelg!
    Kramen, Agneta

• Ingrid skriver:

Visst är det härligt på ön nu innan den stora turistinvasionen bryter ut, men den har också sin charm.

Då åker vi lantisar till stan och tittar på ”turistar”, förfasar oss över att vi måste stå i köer och att det till och med kan uppstå en och annan bilkö här på vårt lugna Gotland. 😉

När man går och handlar slutar man upp med att titta på folk och utgår från att alla är ”turistar” som man inte känner igen och så blir man så himla glatt överraskad om man stöter på någon bekant. 😉

Varm kram till dig Agnet!
      Ha en fin helg och Nationaldag!

10. Hejsan Ingrid !

Oh, så trevligt med en utflykt, med Åke vid Din sida.

Sådant saknar jag.Kanske Dennis blir lite piggare med tiden, så vi kunde hyra en bil, han har ju sitt körkort kvar, trots att han körde kanonfull många gånger.Ihop med polisens Pappa vid sidan om.Men mig tog dom, de en sen natt i Augusti 1990.Ett oförlåtligt minne.Jag som hade så svårt att få det, så Pappa mutade bilskoläraren.OBS! Hade inte druckit på en vecka, men det fanns promille kvar i kroppen)