Almedalsveckan pågår….

…för fullt och i dag har jag varit i Visby och trängts med en massa folk. Det har varit en solig och fin dag och jag var verkligen i valet och kvalet inför hur jag skulle göra, men till slut bestämde jag mig för att ta bussen till stan och det var nog klokt att inte köra, för det var smockfullt på alla parkeringar.

Bussen ja! Det kan vara nog så äventyrligt att åka buss i dessa tiden och busschaufförerna har det inte lätt minsann med alla vimsiga turister som inte kan förstå varför man inte kan betala med kort, varför betalappen i mobilen inte fungerar, varför bussen inte kan ta med hur många barnvagnar som helst och så invandrare/asylsökande som försöker åka på busskort som har gått ut för länge sedan och nekar att betala,”för det är fel på kortet”. I Klintehamn blev det riktigt dramatiskt ett tag och chauffören hotade med att ringa polisen när en ickesvensk nekade att gå av bussen när han sa till.

-Du ska av bussen!!
-Nej, jag går inte av, jag måste till Visby.
-Du har åkt fram och tillbaka till Visby i flera dagar nu utan att betala. GÅ AV BUSSEN!!
-NEJ JAG GÅR INTE AV! Jag måste till Visby.
Andra passagerare la sig också i och sa att han skulle gå av, men han löd inte.
-Nu ringer jag polisen, sa chauffören.
– Gör det!

Han ringde, väntade, svor för sig själv:”förbannade telefonsvarare” och sen körde han. Resten av turen var lugn och vi kom fram till Visby, visserligen lite försenade, men det gjorde ju inte mig någonting.

Jag gick Adelsgatan och när jag kom fram till Wallersplats och skulle svänga ner Hästgatan var det nästan helt igenkorkat av människor och redan där började tälten där folk satt lyssnade på föredragshållare och intervjuer. Jag hade ju tänkt att jag skulle leta upp SPF:s tält och det hittade jag långt om länge nedanför Visby Strand.

I år samarbetar
pensionärsorganisationerna; PRO, SPF, SKPF för första gången under Almedalsveckan. Just när jag kom dit höll man på och hyllade Marianne Rundström som blivit utsedd till Årets Pensionär 2016 av tidningen Seniorens läsare. Hon har skrivit boken Passé, som handlar om hur orätt det är att man många gånger måste sluta arbeta när man uppnått 67 års ålder, trots att man både vill och orkar hålla på längre.

Här följer några bilder från min eftermiddag och de är givetvis klickbara:

Trevlig onsdagskväll!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Det här inlägget postades i Irriterande, SPF, Visby. Bokmärk permalänken.

22 svar på Almedalsveckan pågår….

1. Nej du, från Visby håller jag mig noga den här veckan! När det t.o.m. är jobbigt att åka in till Hemse, så kan jag ju räkna ut hur det är där!! 🙄
    Jag var på VC hos för att kolla vad det är för fel på min rygg och fick – naturligtvis – bekräftat att det är nån typ av ryggskott/diskbråck. Så nu ska jag göra en speciell rörelse 15 gånger 5 gånger per dag för att försöka få till det. 😕
    Jag vet ju att jag gjort fel i trädgården när jag under 50 år rensat rabatter utan att böja knäna och istället stått med raka ben. Nu får man lida för det tydligen! Men syrran var mycket imponerad av att jag var så mjuk i kroppen att jag nådde ner till golvet med raka ben!! Alltid något….. 😈
    Det var väl c:a 30 personer som stod i kö till kassan när jag kom. 90% av dom var fastlänningar och jag vet sen tidigare att dom åker hellre hit till ön när dom mår dåligt, än går till sina respektive vårdcentraler. Sen har dom mage att klaga på att det skulle ta extra tid innan dom fick komma in!? 👿
    Den här tjejen i radion – hette tydligen Malin – var vedervärdig. Så jag är inne på att skicka ett mail och klaga. Sen får dom kalla mig grinig eller inte….. 😥
    KRAM
    Susie

• Ingrid skriver:

Det brukar ju finnas en turistmottagning på lasarettet dit icke gotlänningar brukar bli hänvisade på sommaren. Konstigt att det var så många i Hemse….
      Jättebra om du skriver och klagar på Malin, så slipper jag. 😉

2. Gunnar skriver:

Stackars busschaufför ! Särskilt om nån åker på ett ogiltigt kort flera gånger.
    Kan tänka mig att det är mycket folk där nu. Vår dotter har varit där igår och idag som föredragare om ”intelligenta städer”

3. Verklig vardagsdramatik! Förstår att vissa skrek ”du ska av”, för om nån betalar ska inte andra åka gratis, men en annan del av mig tycker man ska visa förståelse, inte bråka och vara brutal… Nå, jag känner ju inte hela storyn 🙄
    Almedalsveckan följer jag då och då på TV.

4. Geddfish skriver:

Jag vet att MOD är där. En av grundarna, Peter Carstedt bl.a. Det är viktiga frågor som tas upp.
    Förstår att det är smockat med folk och vädret såg ju ljuvligt ut.
    Här blir smockat också, jag bävar inte, men men, brum brum 😯 på gott och ont.
    Kram, Gerd

5. Kraft´n skriver:

Det kan inte ha varit långt borta att du fick med nacken på mig i tältet när Marianne Rundström hyllades. Aningens mer neråt och lite till höger. Satt där för att höra nästa programpunkt.
    Kram Anders

6. Visst är det roligt när det händer saker, men ändå skönare när det blir”som vanligt” igen! Någon Almedalsvecka har vi inte här förstås, men vi har ”Falsterbo Horse show” en vecka varje sommar och då är affärer, bussar, stränder, vägar, ja allt, fullt med folk! Vi bor ju på ett näs och det är bara en väg som går till Skanör/Falsterbo och man ger sig inte gärna upp i Höllvikens samhälle, där alla måste passera under den veckan!
    Stackars busschaufför, inte lätt att vara diplomatisk med tider att passa…
    Hoppas att det är lite lugnare där du bor!
    Kram, Monica

• Ingrid skriver:

Det är väldigt roligt på sommaren när det blir lite fart överallt, men väldigt skönt när allt återgår i sin vanliga lunk igen.
      Busschaufförerna är verkligen stressade de här tiden på året. Det är inte lätt för dem att vara vänliga och hjälpsamma när de hela tiden har tidtabellen att ta hänsyn till.

7. Laila skriver:

Det låter jobbigt att åka buss. Trist för andra utlänningar när en beter sig så illa. Inte lätt att vara busschaufför.
    Vi var också i stan. Kom iväg oplanerat tidigt. Maken skulle till tandkirurgen kl 13.00 men de ringde 9.40 och undrade om han kunde komma så fort som möjligt. De bestämde 10.30. Jag tänkte fel och trodde vi hade 1,5 timme på oss men så var det inte. Det blev full fart och 10.33 släppte jag av honom vid lasarettet. Efter det fick jag fixa det vi skulle gjort på vägen till stan, nämligen hämta biljetter som skulle ombokas i Björke och våra ombokade biljetter i Roma. Allt gick bra och när jag kom tillbaka till stan kl 12.00 så ringde maken att han var klar. Vi undvek Almedalen och åkte och handlade på Skarphäll. Där var det lugnt.
    I morgon blir det lugnare. Hoppas på fint väder när vi gör ett nytt försök med Romateatern.

• Ingrid skriver:

Det låter som en stressig dag! Hoppas att ni hinner njuta av dagens solsken, för sen ska det ju bli regn igen. Måtte ni få bättre väder vid nästa besök på Romateatern.
      Klipper ni hela åkrarna utanför huset med gräsklippare, eller är det en bonde som varit i farten. Det ser hur som helst väldigt fint ut, det såg jag från bussen!

8. Helena Sandegren skriver:

Låter jobbigt med problem på bussen, men skrika och hårda ord är väl onödigt. Tänk om det varit bråk, eller våld, och polisen inte svarade i telefonen..
    Då har ni mycket turister på ön, bor du långt från Visby?

9. Gunnel skriver:

Inte den bästa reklamen för polismyndigheten när man bara möts i luren av en telefonsvarare. Jag kan tänka mig att de behövs inne i Visby nu under veckan, men det händer väl saker som de borde ta tag i på andra ställen också? Kram

10. Gigi skriver:

Oj, vad tuff du är som gav dig in i smeten i Visby under Almedalsveckan! Det var nog tur att du tog bussen trots missnöjet med killen som vägrade betala eller gå av. Vi har liknande problem här också.
    Varm kram,
    Gigi 🙂

11. Skogsnuvan skriver:

Så konstigt det ska kännas med de häftiga svängningarna. Sommar massor med folk och vinter lugnt. Det är ju lite som här fast mycket mycket värre. Här är vi 2 stycken som bor men på sommaren just nu och en månad framåt är vi säkert över 50 personer i alla fall och det märks. Det är plötsligt inte tyst längre.