Aprilväder

Det regnar lite lätt idag, det blåser och det är bara några grader varmt. Inte speciellt behagligt med andra ord, men det ska väl lite ruskväder till för att jaga bort de sista spåren av kung Bore.

Jag fick se i Gotlands Allehanda idag att det går direktflyg från Visby till Mallorca i höst, så nu har jag muntrat upp mig med att boka en resa dit. Jag visste precis vilket hotell jag vill bo på, Ponent Mar, och de hade lediga rum till bra pris. Där bodde vi när jag firade min 50-årsdag och då hade vi en helt underbar vecka på det trivsamma hotellet. Visst kan det ha hänt mycket sedan dess, men då tyckte jag att det var ett toppen. Den här resan får bli en test, så det får räcka med en vecka, men om jag tycker att det verkar trivsamt, kanske jag bokar in någon längre tids boende där senare under vintern. Det är ju många som reser ensamma, så det ska väl jag också kunna göra.

Bussresorna som jag har gjort förut räknar jag inte som att man reser ensam, för då har man ju folk man känner, eller lär känna, nära inpå sig hela tiden. Man reser tillsammans, man äter tillsammans och man åker på utflykter tillsammans.

Nu ska jag ta en vända med dammtrasan och dammsugaren och i eftermiddag sätter jag mig och läser färdigt Håkan Östlundhs bok Jag ska fånga en ängel, som är den hittills bästa bok jag läst av honom.

Det var nästan så att jag skulle skippa tv:n igår kväll för att läsa färdigt den och det är verkligen ett gott betyg till en författare. Fast ännu har jag inte lyckats klura ut varför boken heter som den gör, men det löser sig säkert. Man vill ju inte tjuvkika! 😉

Dagens ordspråk:

Inget ont som inte har något gott med sig.

Ha en skön fredag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Det här inlägget postades i Blandat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

26 svar på Aprilväder

1. Birgitta skriver:

Vad härligt att åka iväg en vecka. Även om man är själv. Hoppas du hittar nån annan trevlig resenär som reser själv. Jag har åkt iväg själv när jag var ung. En hel del böcker hade jag med mig. Så tråkigt hade jag aldrig. Men det är kul om man hittar en middagskamrat.

Bokens titel låter tråkig tycker jag. Får gå in på bokus.se och se vad det är för något. Kanske beställer jag den om den verkar intressant.

Dagens ordspråk stämmer nästan alltid 🙂

Kram på dig

• Ingrid skriver:

Några böcker och veckotidningar så klara man sig säkert en vecka. Det här är ett ”svenskhotell” så det finns säkert att låna där också.
      Boken var riktigt bra!

2. Skogsnuvan skriver:

Mallorca är en fin ö men det var länge sedan jag var där. Så bra med direktflyg. Det är det som är det dyraste när man bor här uppe. Det är lika dyrt att ta sig till Arlanda som själva resan tyvärr. Det går direktflyg från Östersund men bara till Turkiet och dit vill jag inte resa. Så modigt av dig att ge dig iväg till värmen. Det skulle jag också vilja göra. Just nu skulle jag vara nöjd med att bara få fara till stan en enda dag bara för att se lite folk men du vet hur det är. Bilen kan jag inte använda och inga förbindelser finns härifrån

• Ingrid skriver:

Det är ju likadant för oss gotlänningar när vi ska ut i världen. Resorna till och från ön och övernattningar i Stockholm blir hur dyrt och jobbigt som helst. 😉

Nu måste de väl snart vara klara med din bil!

3. Gerd skriver:

Det var tufft att boka flyg själv, men det fixar du galant. När väninnan och jag var i Thailand, träffade vi på två olika singel kvinnor, de hade det förträffligt.
    Jag har aldrig varit på Mallorca, men kanske skulle passa på att åka själv, en vecka, som du skriver. Jag får tänka på saken. Det går bra flyg från Växjö, där svägerskan bor, får ta bilen dit. Om inte annat har jag ju Göteborg, dit tar jag tåg och buss.
    Nu har jag reserverat din boktitel på biblioteket, kul med nya förslag!
    Jag gick in på YouTube och lyssnade mera på Lena Maria Klingvall…..
    Kram, Gerd

• Ingrid skriver:

Det är ju så behändigt att få åka direkt från Visby. Annars måste man ta sig till och från Arlanda och sedan åker man oftast på två övernattningar där också. Det blir nästan lika dyrt som själva resan, för att inte tala om hur jobbigt det är med tidiga avgångar.
      Det här blir nog bra!

4. Gunnel skriver:

Låter härligt med en tur till Mallorca. Du hittar säkert trevligt ressällskap på denna resan med. Jag har fått den uppfattningen om dig att du inte har svårt för att bli bekant med andra människor. Idag regnar det småspik hos mig. Det enda positiva är att all snön smälter bort. Kram

• Ingrid skriver:

Maken var väldigt pratsam och social, så förr hängde jag liksom bara med, men jag har insett att jag faktiskt kan ta initiativ och att det inte är farligt att kontakta andra. Man lär sig!! 😉
      Hoppas snön försvinner nu.

5. Znogge skriver:

Klart att du kan! Perfekt att testa med en vecka och ännu bättre att du kan flyga direkt från Gotland. Så härligt att eventuellt kunna vara borta lite längre.

• Ingrid skriver:

Att kunna flyga från Gotland är helt fantastiskt. Vi har gjort det förut, både till Turkiet och till Mallorca, men nu är det många år sedan.

6. snawitz skriver:

Ja, riktigt Aprilväder idag. Det skulle ju bli sol hela helgen, men just nu hänger regnet i luften
    SV: Tack, lunchen smakade bra

mvh

7. Agneta skriver:

Hej, Ingrid!
    Grattis till en vecka i solen! Jag var inom resesidan och kikade lite på klimatet och det var attans så kallt det blivit nuförtiden på Mallis mot var det var på 50-60-talet. Men juni-okt verkar vara helt ok. Klimatförändringarn märks tydligt numer.
    Förr kunde man ju boka 1-2 månader öve vintern på Mallorca/Costa del Sol i södra Spanien eller på någon av Kanarieöarna och det var toppenbra och vädret var oftast väldig fint under vintern.
    Gran Canaria slår väl de flesta platser vintertid.

När en bok slår ut teven DÅ är den bra! Jag hade för ett tag sedan en tevefri kväll då min bok var mer intressant och det var riktigt skönt faktiskt att slippa teven. Programmen är ju inte precis av någon högre kvalitét.

I kväll är det dock sista avsnittet av Skavlan och det brukar oftast vara intressanta livsöden.
    Men ska nog ta en titt på historien om Googles planer som gick om intet på SVT2 20.00. först.
    Så är det ” The return av Sherloch Holmes” också på Nian, så det finns lite att välja mellan.

Här har vi mörker, rusk och regn….
    Trevlig helg!
    Kram, Agneta

• Ingrid skriver:

På det här hotellet kan man boka långtidsboende på vintern. Kommer du ihåg Henry o Carin? De har ju inte bloggat på länge och svara inte längre på mail, så jag vet inte vad som hänt dem, men de brukade i alla fall bo några månader just på Ponent Mar.

Regn och rusk är det här också, men inte värre än att jag i alla fall tog en sväng runt kvarteret på eftermiddagen.

Ha en trevlig helg du också!
      Kram, Ingrid

• Vad bra att jag här blev påmind om sista avsnittet av Skavlan! Tack! 🙂

8. Kicki skriver:

Du tar då vara på livet, det är toppen! Man får inte roligare än man gör sig, så det kommer säkert bli en jättetrevlig resa för dig i höst.
    Man kan ju inte annat än längta ut i detta urtrista s.k. vårväder.
    Kram/Kicki

• Ingrid skriver:

Jag hade ju tänkt mig en resa till Mallis nu i vår, men så fick jag ju se att det går direktflyg från Visby i höst och det är ju så himla bekvämt. Halva resan är ju avklarad i och med det.
      Kram!

9. Du är modig du – tummen upp för dig!
    Klart att du ska resa så länge du står på benen och orkar.
    Jag var ju på 50-års resa i början av augusti 2012, och jag hoppas jag kan tänka och göra som du då jag är 70+. Helst önskar jag ju att jag har min make i livet då också, men det blir ju inte alltid som man önskar och tänker sig…
    Kram på dig min fina bloggvän!

10. Sylvia skriver:

Hejsan Ingrid!
    Så härligt det låter med en vecka på Mallorca. 🙂 En vacker ö som blivit riktigt inne igen. Jag och min syster var på Mallorca, Magaluf för många år sedan. Vi var där i augusti och varmt som sjutton men en härlig vecka hade vi med sol och bad. Tycker du är modig som klarar av att åka på egen hand men du är ju resvan, idag har världen krymt och många både gammal och ung sticker iväg varstans i världen.
    Ikväll ska vi se på Skavlan och sedan Let´s Dance. Det är mysigt att titta på dans,vackra klänningar och lite flärd och glitter ibland. Tävlingen i sig bryr jag mig inte särskilt. 8)
    Önskar dig en fin fredagskväll! / Kram Sylvia

• Ingrid skriver:

Jag tror att det kan bli en fin vecka på Mallis och bara det att man kan få åka direkt från Visby betyder ju mycket.

Jag har också sett på Skavlan och Let¨s Dance, det är trevliga program båda två.