På nya äventyr i Ayia Napa

Gårdagens blåst lugnade ner sig mot kvällen och det var alldeles stilla när jag gick till restaurangen för att äta, men det var lite kyligt i luften, så jag avstod från någon kvällspromenad. Under natten vaknade jag av att en dörr stod och slog, det var min badrumsdörr och den slog för att det blåste något hemskt igen och så regnade det häftigt. Tur att det fanns en varm och skön filt att ta till.

Men som ett under var det ett strålande vacker väder i morse och jag bestämde mig för att gå iväg till Ayia Napa efter frukosten. Dit är det lite drygt 3,2 km, ungefär som från Stenstugu till Klintehamn, så det är inget stort avstånd.

Emellertid ville jag vänta tills guiden kom till hotellet, för jag skulle boka en utflykt till morgondagen, men han kom inte den rackr´n. Jag väntade ett tag och medan jag väntade tog jag den här bilden av entrén in till receptionen och matsalen när man kommer från ”min” gata. Till slut gav jag upp och gav mig iväg i alla fall och tänkte att jag ju kunde titta in på något Sunwinghotell och se om det fanns någon guide där.
Jag gick Nissi Aveny mot Ayia Napa och fick se den här bilen. Nog är de vanliga taxibilarna här väldigt stora, men den här limousinen är nog en av de största jag har sett i alla fall.

När jag var nästan framme passerade jag ett stort Sunwinghotell och där hittade jag en guide som tog emot min bokning, så 08.05 i morgon ska jag åka till Troodosbergen på en heldagsutflykt.

Jag fortsatte upp mot byn och var nästan framme när jag fick se det här vackra trädet. Jag har ingen aning om vad det heter, så det ska jag fråga guiden i morgon.

På en skylt på gatan en bit därifrån stod det Museum och det var ju till ett museum jag skulle, men det här var faktiskt ett helt annat än jag tänkt mig, men varför inte? Jag gick in och möttes av en väldigt trevlig dam, som hälsade mig välkommen och berättade att de öppnat för bara ett par dagar sedan.

Det var ett National-Historiskt Museum och kvinnan följde med mig och guidade bland samlingarna, för ännu hade de inte fått engelska översättning på skyltarna.

Det visade sig att det var helt privat drivet och det var hennes man som samlat in allting. Och han hade verkligen samlat massor av prylar, allt från gamla möbler från ett förmöget hem, saker från andra världskriget, massor av vapen, prylar från gamla båtar, för han hade själv varit till sjöss i många år, musikinstrument, gamla husgeråd och keramik, mm mm.

Jag blev kvar där ett bra tag och funderade sedan på om jag skulle fortsätta eller vända tillbaka, för solstolen lockade ju, det var varmt och solen gassade och jag började bli både törstig och hungrig. Jag vände hemåt, för nu hade jag ju rekognoserat lite och kan gå tillbaka en annan gång. Men attans också! jag hann inte mer än få i mig lunchen och lägga mig i solstolen, så försvann solen igen och i tjocka moln dessutom, som inte släpper igen en enda solstråle. Det var bara att packa ihop och dra sig inåt igen. 👿

Solen skiner på Gotland ser jag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Det här inlägget postades i Cypern. Bokmärk permalänken.

24 svar på På nya äventyr i Ayia Napa

1. Lambergsfrua skriver:

Vilken tur att de inte hade fått upp engelska skyltar på musset ännu, så du fick en privat guidning av ägarinnan. Det ger så mycket mer än att bara gå omkring och läsa på skyltar.
    Det där blommande trädet var väldigt vackert. Det ska bli intressant att höra om guiden vet.
    Hoppas att du får fint väder i morgon på utflykten upp i Troodosbergen.
    Varm kram,
    Lambergsfrua 🙂

2. Sådana där spontanbesök brukar ofta bli mycket trevligare än de stora, planerade!
    Vilken otur med vädret, hoppas att det ljusnar igen, så att du hinner få lite sol innan kväll.
    Här har det varit lite grått idag, faktiskt.
    Kram, Monica

3. Eleonora skriver:

Det var ett trevligt museum du trillade över. Synd bara att du har otur med solen, som inte vill lysa på dig. Det är ju bla därför som man gör en sån här resa. Lycka till nu i Trodosbergen i morgon. Ha det gott och kram

4. Märtha skriver:

Intressanta inlägg om Cypern! Har aldrig varit där, tror att jag för nöja mig med att läsa om ön. Bra mycket trevligare att läsa så här än läsa ”officiell” text! Ha det så bra och testa gärna läsa ordodlaren – tänk om jag kunde få en ny flagga i min samling! Har förresten inte kollat… Det finns säkert också blåsfria hörn!

5. Znogge skriver:

Lite otur har du allt med vädret men jag hoppas du har det omväxlande och skönt ändå. Men visst, solen den vill man se. Trevligt att få en guidning på ett så nytt museum!

6. Märtha skriver:

Tack för kommentaren, läsningen och flaggan! Den cypriotiska flaggan är snygg och annorlunda!

7. Laila Östergren skriver:

Fina bilder och alltid roligt att läsa om dina ”semesteräventyr”.

8. Caroline skriver:

Du verkar ha en härlig semester i Ayia Napa, som jag varit i 8 gånger nu. Trivs bra på Cypern och sist bodde vi på Sunwing Sandy Bay.
    Har du hittat restaurangen Sacramento, som ligger uppe vi vägen precis utanför Sunwings entré? En trevlig restaurang med bra service och god o billig mat.
    Caroline

9. Så fint att få vara på resa med dig!
    Hade nog tyckt det var irriterande att guiden inte kom till den första platsen – men allting ordnade ju sig!
    Kram!

10. Hillevi skriver:

Så fint att du hann med promenaden innan vädret bytte humör och det var ett lite annorlunda museum, personligt. Så många fina blommor och trädet var verkligen något extra. Hoppas turen till bergen bjuder på gott väder!

• Ingrid skriver:

Det är inte bara i Sverige som det är aprilväder. Idag har det varit solsken ena stunden och stänkt med regn nästa. Men det har inte gjort så mycket, vi har ju mest suttit i bussen eller varit inomhus.

11. wiolettan skriver:

Skönt att blåsten bedarrade. Jag tycker att det är så jobbigt då det blåser.
    Fina och intressanta bilder. Trevligt att få vara ”med dig” lite på din resa.
    Vilken bil. Kan man åka i den, eller är det en ”prydnad”? Häftig verkligen, den största jag har sett.
    Det ser så lugnt och fint ut, hotellet.
    Spännande med ett helt nyöppnat museum.
    Ha det fortsatt trevligt och kram till dig.

12. Anne-Lie skriver:

Vad tuff du är som vågar ge dig ut på egna promenader. Det vågar inte jag, tänk om jag inte hittar tillbaka till hotellet. Men du fick se mycket på din promenad. Hoppas solen snart tittar fram igen. Lät ju så skönt att få sätta sig i den där efterlängtade solstolen.
    Kram!

13. Bosse Lidén skriver:

Det är ingen ”säker” tid på året du är där. Häftig taxi och museum. Det har jag givetvis inte sett. Fördelen nu är att det blommar vackert och apelsinerna är vackra och goda.
    Det var i AN som jag alltid bodde. En gång i tiden en liten, liten fiskeby. T-bergen är det underbart avsvalkande att åka till en sommardag. På vintern kan de åka skidor där. Det gäller att ha med något som döljer bara axlar, annars får man inte gå in i klostret. Det räcker med att lägga på en handduk.
    Kram Bosse

• Ingrid skriver:

Här är verkligen trivsamt och våren och aprilvädret är som det är, men gräset här har faktiskt grönskat till sig sedan igår, så regnet var nog behövligt.
      Jag är förberedd för klosterbesök med en kjol som går ner över knäna och en blus med ärm. 😉